Fjerne cement+tjære spartel lag fra gammelt gulv

Jeg har pillet et gammelt kork gulv af som var "limet" fast med tjære til et underlag af noget cement agtigt spartel.

Hvordan er der liiiige man får det af så gulvsliberne ikke løber skrigende bort?

Den her: https://www.stark.dk/carbide-slibeskive-125-mm-k36?id=2661-5232899

Måske banke det løst med hammer?

Købe elhøvl og 50 klinger?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu ved jeg ikke hvor slemt det er, men man kunne være fristet til at banke slidlaget af og lave nyt slidlag.

Kan du poste et foto så vi kan vurdere det bedre...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er på et plankegulv. Har desværre ikke mulighed for at give et ordentligt billede, men her er et jeg lige havde

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Har du fået undersøgt det der klæber? Der kan sagtens være asbest i det, og så er det ikke en særlig god ide at slibe eller banke det af selv.

nej... det har jeg ikke lige tænkt over der skulle være asbest i

det virkede lidt sådan porcelænsagtigt

hvor farligt er det lige præcist?

https://www.bolius.dk/asbest-i-boliger-17967/

> Sammenlignet med risikoen for at pådrage sig lungekræft forårsaget af rygning, er risikoen for lungekræft forårsaget af asbestpåvirkning meget lille. Undersøgelser har vist, at rygning forstærker asbestens kræftfremkaldende virkning betydeligt.

Er en smule mere rolig... har nok bare befundet mig på en bodega i nogle timer.... er bare lidt ked af mine børn har rendt gennem det også

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Asbest er mest farligt når det bliver til støv, så det er ikke slemt sålænge det sidder på gulvet. Men du kan få lavet en undersøgelse hvor du sender lidt af det ind så ved du hvad du har at gøre med. 

I forhold til at få det af så ville jeg ikke begynde med carbid skiver eller lignende. Chancen for at smadre plankerne vil være ihvertfald være høj. 

Hvis det kan slibes af gør din gulvsliber det sikkert gerne og hans maskiner er i stand til at klare meget. Ellers er en elhøvl ikke en dum ide men igen er det altså ikke for nybegyndere at høvle et helt gulv, det bliver nemt skævt 


Ask

har bestile en undersøgelse... tænker lige jeg lader gulvet være indtil da.

Mht den spartel, hvorfor er det du tror der kunne være asbest i? Nævnte det for en garvet gulvsliber, og han havde aldrig hørt om der skulle være asbest i, og han kendte udemærket godt den type behandling som gulvet var givet - altså noget cement spartel og så noget tjære agtigt ovenpå trægulvet.

Jeg tror bare Nikolaj anbefaler det som en general forholdsregel. For cement baserede produkter produceret i 50-80-ish (og i nogle tilfælde et bredere interval) er der ret meget hvor der var tilsat asbest i en eller anden form. Fx. fliseklæb.

Men der er også en god chance for at der slet ikke er asbest i, det er bare lidt surt at finde ud af bagefter...


Ask

Ja, det blev jo brugt alle de steder man kunne. Tænkte mere på om det var fordi han specifikt kendte til at der var sådan noget gulvspartel man havde den gang som man vidste man puttede asbest i. Fandt et andet indlæg her der nævnte nogle produkter, så som puds (med asbest i) og nogle sika produkter, men de var, så vidt jeg kunne se, baseret på epoxy. 

men tak for advarslen, sætter pris på det

har det bare lidt dårligt når jeg tænker på mine børn løb rundt i det :p

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også