Lille udbygning af et lille fritidshus

Hej til alle herinde😊

Jeg har et lille fritidshus som jeg bor i (har fĂ„et lov) det er pĂ„ 55 kvm, sĂ„ lidt smĂ„t til mig om min datter. Jeg vil sĂ„ gerne bygge ud... ca. 12-14 kvm. Det skal bare vĂŠre i forlĂŠngelse i huset da jeg tĂŠnker det er nemmest. Da jeg ikke har sĂ„ mange penge, vil jeg gĂžre det selv og kun have hjĂŠlp til det jeg ikke selv kan bĂŠre f.eks. SpĂŠr. Er det urealistisk og hvad tror I det vil koste i materialer. 

Der skal vÊre stÄltag som pÄ resten af huset og beklÊdning af trÊ eller fibercement og sÄ skal der vÊre et vindue pÄ den ene side og stort vindue og dÞr pÄ front hvad vil det koste tror I?

Venter spéndt😊


Hej til alle herinde😊 Jeg har et lille fritidshus... Vis hele indlégget
24 svar
 FÞlg trÄden
Der er 10 indlĂŠg fĂžr dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvordan kan man fÄ lov til at bo i sit fritids/sommerhus hele Äret , ifÞlge loven sÄ er det kun pensionister som har ejet huset i en vis periode , som har den mulighed , hvilken kommune giver , trods loven , sommerhusejere lov til at bo der hele Äret ????


Mvh S.H.
Hvorfor udsÊtte noget til i morgen , hvis man kan fÄ andre til at lave det idag............

Ja selvfĂžlgelig😊Det skulle vĂŠre der hvor gruset er. Det er bare stuen der skal vĂŠre lidt stĂžrre. AltsĂ„ kun foran dĂžren, ca 4x4 Meter. Hvor langt ned i jorden skal man for at fĂ„ stĂžbt fundament. Graver man ikke en rande og kommer de firkantet betonklodser ned i? Og hvad gĂžr man sĂ„? Tak for svar🙏

Nej man putter ikke betonklodser i jorden. Man mÄler op, graver en rende pÄ 90 cm dybde og fylder den op med betonblanding. HerpÄ placerer man fundablokke, som mures sammen og du har en sokkel. I midten graves en halv meter muld af og rettes af med sand.

MEN! Du kan ogsÄ vÊlge punktfundament. Dvs stolper af beton ned i 90 cm der ovenfor jorden forbindes med spÊrtrÊ. Nu har du en ramme, der kan bygges pÄ. Detgivernyudfordring med at fÄ det tÊt i kanten. Men alllerfÞrst skal du have en tegning og ... vigtigt ... lov af kommunen.


 

Du skal sĂ„ ogsĂ„ have forbundet deet nye randfundament med det nye, og laver du ikke nogle stĂ„l forbindelse skal du forvente det revner. jeg vil ogsĂ„ altid forstĂŠrke et randfundament med stĂ„l i bĂ„de top og bund. 

90 cm er i Ăžvrigt blot det man normalt kalde min dybde for at det er frostfrit... Du kan skulle dybere eller lave en sanmdpude hvis ikke der er stabil bund. Jeg har vĂŠret med til at lave et spejderhus, pavillonbyggeri, og her havde vi borede stĂžbte punktfundament i 2 meters dybde og 0,5m i diameter.....

Har du checket om du har et rand eller punkt fundament pÄ det eksisterende hus?


MVH Njord

Jeg er ikke fagmand - men udfra projektets omfang sĂ„ vil jeg mene at sĂ„fremt man har de rigtige hĂ„ndvĂŠrker venner/familie som gider hjĂŠlpe - sĂ„ kan sĂ„dan et projekt du vil igang med mĂ„ske klares for omkring 60.000kr... 

mÄden jeg meget simpelt regner mig til dette bud er:

Fundament : her kan du mÄske hyre nogen til at grave ud og stÞbe osv. for 20.000kr

trĂŠvĂŠrk til opbygning af vĂŠgge og tag: 10.000kr

trĂŠvĂŠrk til vĂŠgbeklĂŠdning: 5.000kr

tagplader, tagrende osv. : 5.000-6000kr

isolering, dampspĂŠrre, vindspĂŠrre: 5.000kr

gipsplader, skruer osv. 5.000kr

vinduer og dĂžre ( evt. find nyere brugte): 5-10.000

gulv, maling osv indvendigt 5.000

derudover skal der jo trÊkkes lidt el, men igen, det afhÊnger af hvor meget hjÊlp du kan fÄ.. har du ikke mulighed for hjÊlp, jamen sÄ ville jeg personligt hyre nogle til at lave meget af det grove, fundament, skelet, sammenkobling pÄ eksisterende osv.. og sÄ selv klare alt indvendigt, isolering, gips, gulv osv..

jeg tror at 2 tÞmrere ville kunne (sÄfremt fundamentet ligger og er klart) kunne opfÞre skelet, tag osv.. pÄ en lille uge. hvis de nu skal have 500kr i timen hver, sÄ render 1 dag op i 8000kr.. sÄ 40.000kr pÄ 5dage..

sÄ er prisen oppe i noget der ligner 100.000kr..

tror endda det er optimistisk... men sÄ har du da et bud..

Annonce

100,000 for et gÞr det selv , 12-14 m2 tilbygning , jasÄ er det betalt flere gange .


Mvh S.H.
Hvorfor udsÊtte noget til i morgen , hvis man kan fÄ andre til at lave det idag............

nah, ret beset sĂ„ angiver jeg det til ca.  60.000kr for gĂžr det selv (inkl. kĂžb af fundament til 20.000kr( ikke gĂžr det selv.)

men det er jo mit bud ( sikkert ikke 100% korrekt).

Men hvad tror du det vil koste karl? kan du ikke give et begrundet bud.. jeg har sikkert skudt en smule ved siden af, glemt detaljer osv.. sÄ gerne byd ind.

Ok jamen sĂ„ regner jeg med ikke over 100.000 kr. ...nu mangler jeg sĂ„ bare pengene😀

Har du nogen erfaringer med at bygge noget af denne art fra tidligere?

Er bygning stadig registret som fritidshus eller er det konverteret til bolig via kommunen? hvordan er tilladelsen kommet til at det mÄ anvendes til bolig? Det har noget at sige med om der skal sÞges byggetilladelse eller ej og om prisen bliver mindre eller dyre samt om der er lokalplan eller kommuneplan tilknyttet som stiller krav til udformning og placering af tilbygning. ?

Det er det aller fĂžrste der skal tjekkes fĂžr du sparer op eller bygger.


Med venlig hilsen
Martin H.

BygningskonstruktĂžr / Energikonsulent
Skitsering - ByggeansĂžgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 4 indlÊg i trÄden.
 FÞlg trÄden
Vil du vĂŠre med? Log ind for at svare.
Sponsor pÄ LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor pÄ Lav-det-selv.

FÄ sÊrlig rabat pÄ maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og fÄ fordele



Deltag i forummet, stil spÞrgsmÄl og svar andre

Favoritmarkér spÊndende indlÊg

FÊrre reklamer, nÄr du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se ogsÄ