Nyt bølgeplade tag. Skal jeg skifte lægterne?

Jeg skal til at skift tag på mit hus. 

Det er B7 bølge eternittag med de små lægter under. Jeg er blevet i tvivl om jeg skal skifte lægterne 38 x 57 ud med 38 x 73.  Det vil gøre mit arbejde betydeligt nemmere hvis jeg ikke skal skifte. 

Er der forskel på reglerne, at jeg som privat mand skifter taget i forhold til en fagmand? 

Jeg vil ligge samme type tag, og de gamle plader er aspest fri

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal vel ikke skifte lægterne, men de fleste gør vel fordi de gamle har siddet i mange år, og ligesom taget bliver de vel også lidt møre med tiden, hvis du sætter pladerne på samme sted som de gamle, skruer du også ned i et gammelt skruehul.

Men jeg kan godt forstå dig. jeg går selv med tanker om at udskifte vores eternittag, og det ville da være meget nemmere at lade lægterne sidde..

Tak i to. 

Lægerne fejler ikke noget de er fra starten af 90'erne, eterniten er den' dårlig hvor der blev skiftet i produktionen til ingen aspest. 

Det er nok mere det Uldal er inde på, med tilstandsrapporten ved salg, hvis det er et lov krav at lægerterne skal skiftes til de store 38 x73, når jeg skifter taget. 

Jeg mener at hvis jeg skifter tagfladerne over nogen tid, over en sommer f. Eks. Så tolkes det som repationer, og der med ikke et krav om at skifte lægterne. Hvis jeg går i gang så tager det nok det meste af sommeren, jobbet skal jo også passes. 

Det er bare mere omfattende hvis jeg også skal til at skifte alle lægterne. Jeg er jo bare en handy mand. 😀. 

Lægter SKAL skiftes til lægter der er T1 godkendte.....

Er taget helt jævnt? Ellers er det oplagt at rykke de gamle lægter af og rette spær af når du er igang, og lægte på ny. Det er de næste mange år du skal se på det hver dag. Hvis det kniber med tid, så tag den ene side i år, og den anden, næste år. 

Taget er helt jævnt spærene er kun 30 år gammel.

Tak for indputet 

Så lang tid tager det heller ikke at skifte lægter. På et alm længehus kan to mand skifte 200 kvm på en dag. Det er meget svært at tage de plader af og skifte “hen ad vejen”. De steder du skal splejse ind, knækker de let og det er ikke sikkert du kan få nogen med bølger i samme højde. Vi herlige skiftet 1992 plader u asbest. De var som våde kiks.


 

Jeg vil nu også tro at spærene skal rettes op, eller rettere sagt - man klodser lægterne op så det bliver helt lige. Et 30 år gammelt tag er næsten helt sikkert ikke 100 % lige mere. 

Jeg har lige fået nyt tag, og det skulle rettes noget mere op end jeg lige havde regnede med.

Gøre det nu rigtigt. Få rettet det op med godkendte T1 lægter. Taget er ikke et sted man bør gå på kompromis.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Ja jens det bliver også enden efter tråden i dag. Jeg skifter til T1 lægter 38 x73. Så holder det resterende af min levetid 😁

Nok en gang tak for input. 


Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis