Bejdse træ - hjælp til engelske udtryk

Hej,

Jeg skal til at lege med bejdse. Jeg har længe ledt efter en metode til at få fyrretræ til at se pænt ud og har fundet denne artikel: https://www.popularwoodworking.com/...ning-pine/

Men kan nogen hjælpe mig med hvad de nedenstående produkter hedder på dansk - og eventuelt hvor de fåes billigt? (Læs gerne artiklen for at forstå hvordan de skal bruges inden du svarer - og for spændende læsning :-) )

* Minwax Waterbased Pre-Stain Wood Conditioner (til at mætte træet så bejdsen trænger cirka lige langt ind i de bløde og hårde årer af fyrreteæet)

* dewaxed shellac (til at forsegle så træet ikke senere kan 'bløde' harpiks)

* Liquin glazing medium (til at oprøre oliefarve)


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Slet ingen bud på hvad de ovenstående produkter svarer til på det danske marked?

Det eneste jeg kan byde ind med er, at shellac bare er schellak - det kan der ikke være så meget tvivl om.. men ja, @Rantzau er vist den guru du skal have fat i herinde..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej med jer og tak for svar :-)

Så shellak er altid dewaxed?

Jeg er i mellemtiden kommet lidt nærmere vedr Liquin Glazing Medium. På dansk hedder det "alkydmedium". Det bruges til at opblandet olie- eller akrylfarver med og gør 1) at farven tørrer hurtigere, 2) giver en skinnende overflade og 3) får farverne til at flyde mere sammen. Det kan også bruges til at lave farverne transparente. Det kaldes også 'tørremidel'. Det skal ikke forveksles med et "sikkativ", der blot forøger tørretiden men ikke giver glans (så vidt jeg forstår).

Så mangler vi bare at finde ud af hvad "pre-stain Wood conditioner" er for noget :-)

Det er en træ grunder af en slags........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

De nævnte produktet er jeg ikke stødt på her i Europa, men problemerne med indfarvning af nåletræ er velkendt.

Nåletræ er karakteristisk ved at vækstlagenes modtagelighed for farve er væsentlig større end for hårdttræ. Bemærk at bejdse i pulverform er udviklet for fremhævelse af hårdttræs karakteristika.

De bløde årringe skal mættes inden bejdsning for at undgå træet vender årer. At vende årer betyder, at de lyse ringe bliver mørkere og omvendt efter bejdsning.

Der findes flere metoder, men mætning med schellak er den gængse som lettest kan styres da schellak er foreneligt med de fleste slutbehandlinger. Fravælges indfarvet schellak, skal bejdsen opløses i vand.

Emnet fugtes med sprit efter bejdsning hvis grundbejdse er på vand, hvorefter der påføres et tyndt lag schellak med en bal. Fremgangsmåden må ikke forveksles med fransk polering.

Schellak fås både i fast og flydende form som begge kan indfarves med de gængse bejdser i pulverform. Fast schellak i blokke eller flager er opløseligt i sprit, men filtreret flydende schellak anbefales da den er transparent.

Herefter slibes let med klods, så de mørke (og hårde) årringe fritlægges for schellak. Slibningen skal ubetinget foretages med klods, da håndslibning følger træets ujævnheder som forringer resultatet.

Herefter bejdses anden gang hvor de frilagte hårde årringe modtager farven. Bejdsen opløses i vand og ikke sprit da sprit opløser schellak hvis du starter med vandopløst bejdse.

Det kan anbefales at sidste bejdsning tilsætte en anelse rød som fremhæver årene specielt ved planskåret nåletræ. Resultatet ligner en million.

De forskellige bejdsers farver og densitet vurderes bedst ved at dyppe en finger i bejdsen som gnubbes mellem pege- og tommelfingeren. Det lyder åndssvagt, men det er faktisk den bedste visuelle vurdering.

P.S. I den grafiske branche er der en rammende talemåde: Den professionelle kendetegnes ved de snavsede fingre og det rene papir. Amatøren kendetegnes ved de rene fingre og det snavsede papir.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis