Kiprelæ til 3 afbrydere?

Hej Alle,

Jeg er i gang med at designe min belysning til vores tilbygning og jeg har brug for hjælp med hensyn til hvormange ledninger jeg skal træk

1. Jeg vil høre om det er muligt at brug en kiprelæ til at tænde 1 sæt af lys med 3 afbrydere (4 way switching)? Hvis ja, hvilken type relæ har jeg brug for? Er det bare en helt normalt kiprelæ?

EG: https://www.wattoo.dk/schneider-electric-acti-9-kiprelae-16a-styrespaending-230vac-110vdc-1-slutte-1-modul-bred-3322078814

2. Hvis jeg har 3 sæt af lys som skal brug 3 afbrydere (9 afbrydere i alt) hvor mange ledninger skal jeg trække til hver indmuringsdåse? 

Passer det med:

Afbrydere til Lys Sæt 1:

Fase
Nul
Jord
Mellemledning

Afbrydere til Lys Sæt 2:

Fase
Nul (Genbruge fra Lys sæt 1)
Mellemledning

Afbrydere til Lys Sæt 3:
Fase
Nul (Genbruge fra Lys sæt 1)
Mellemledning

Som jeg kan regne ud så skal jeg brug 8 ledning er det korrekt?

Håber i kan hjælp?

På forhånd tak.


11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal bruge en fase og en tryk ledning til dine afbrydere. Til dit lampested skal du bruge tændledning og nul.

Selvfølgelig også Jord til lampested

Tak for svaret!


Du skal bruge en fase og en tryk ledning til dine afbrydere. Til dit lampested skal du bruge tændledning og nul.

Jeg går ud fra det er en løsning hvis man bruger et kip relæ? Så det vil sige at man har brug for 7 ledning med jord?

Afbrydere til Lys Sæt 1:
Fase
trykledning

Afbrydere til Lys Sæt 2:
Fase
trykledning

Afbrydere til Lys Sæt 3:
Fase
trykledning

Kan du svare på mit første spørgsmål med hensyn til "4 way switching"?

1. Jeg vil høre om det er muligt at brug en kiprelæ til at tænde 1 sæt af lys med 3 afbrydere (4 way switching)? Hvis ja, hvilken type relæ har jeg brug for? Er det bare en helt normalt kiprelæ?

EG: https://www.wattoo.dk/schneider-ele...3322078814

Tak for hjælpen!

Et kiprelæ kan skifte position tænd/sluk med en puls fra alle de afbrydere det skal være ( med fjeder funktion). 

Så 3 kiprelæer kan naturligvis også hver især styres fra 3 sæt af alle de afbrydere det skal være.

Når der er tale om 3 kiprelæer så vil de typisk anbringes i en lille tavle / boks hvis ikke de kan anbringes ved dine nuværende sikringer. Nu kommer det så an på om alle afbrydere skal sidde sammen 3 og 3 og om der også skal være stikkontakt samme sted. 

Der skal i realiteten kun 4 ledninger ude fra afbryderne til at styre de 3 kiprelæer 

fase - styreledning 1 - styreledning 2 - styreledning 3

skal der også med til stikkontakt så bruges også N og jord. 

Det kan så trækkes fra sted til sted og så kun i 1 rør / kabel med de 6 ledere kommer ud til kiprelæer

SÅ TIL LAMPER

Fra kiprelæer skal der gå 3 tændledninger - Nul og Jord. og evt. fase da man oftest fra lampested trækker ned til stikkontakter eller videre til andre rum. 

Men igen kommer det an på om de 3 lamper er i hver sin retning så der skal 1 kabel til den ene og eventuel 1 kabel til de 2 for så er man nede på det almindelige 5 leder.

Jeg ved faktisk ikke hvad du mener med 4 way switcing En kiprelæ kan enten tænde eller slukke det kan jeg ikke få til 4 stillinger.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik,

Tak for din grundig svar!

Det giver rigtig god mening nu!

4 way switching = korrespondance + krydsningsafbryder http://users.wfu.edu/matthews/misc/switches/4WayAnimation.html

Når der er tale om 3 kiprelæer så vil de typisk anbringes i en lille tavle / boks hvis ikke de kan anbringes ved dine nuværende sikringer. 

Det er min plan at brug en ekstra lille tavle op på loftet til de 3 kiprelæer. Kraver det et specialt tavl hvis det skal side på et væg i lofts rum? (EG: IP44/ IP54)

https://www.wattoo.dk/gruppetavle-ake-12-0812101838

skal der også med til stikkontakt så bruges også N og jord. 

Det kan så trækkes fra sted til sted og så kun i 1 rør / kabel med de 6 ledere kommer ud til kiprelæer

Det er nemlig snak om afbrydere det skal sidde sammen 3 og 3. Så jeg regne med at træk et 7G1.5 fra vare gruppe af 3 afbryder til tavlen med kiprelæer og så fra tavlen til lamper vil jeg træk en 3G1.5, er det ikke ok?

Tak for hjælpen! 


Det er meget med 3 afbrydere og stikkontakt over hinanden. Der findes ikke fuga rammer til det. Men du kan lave en kroneafbryder og en 1 polet hvert sted ( husk fjedre ) og så stikkontakt. 

Der skal så bruges 7 leder hvor der bliver 1 ledning i overskud. 

Hvis det er mere praktisk kan du trække imellem dine afbryder grupper, men det er ikke til at sige hvad der er mest praktisk. 

Det kan blive besværlig at få 3 ledere i de små klemmer i kipafbryder, men det ser du når du har dem i hånden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Hej Erik,

Tak for hjælpen!
Det er ikke mig som skal samle det så jeg håber elektriker kan find ud af det med de små klemmer.

Jeg skal kun har 3 afbryder og ikke nogen stikkontakter, men vil trække et 7 leder for at fremtids sikre det.

Bedste hilsner


Du skal vel på en eller anden måde have stikkontakter i rummet, det vil så være naturlig med 5 x1,5 til lampesteder så det kan tages derfra. 

Selv om det er en anden der skal forbinde, så må man jo gerne lave forarbejdet fornuftig. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik, Det er fordi det er også snakke om DALI lys. Lys butikken sige det krave flere ledder.

Jeg mener nu mine relæer blev styret af nullen ude fra de enkelte kipafbrydere, med fjeder....

Fordelen er at man jo kan have afbryderne placeret mange steder og der derfor anvendes forskellige faser, og at mixe faser er noget skidt... hvorimod det er samme num der er i hele huset....

Så skal der en fast fase til relæet, og det vil virke fra alle stederne, men om jeg husker korrekt er jeg ikek helt sikker på, tænker bare der er noget der virker logisk ved det....


MVH Njord

njord: Man må heller ikke blande nulleder fra forskellige grupper. Men ellers korrekt så kan nulleder ligeså godt styre relæer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis