Krybekælder

Hej derude,

Er den "heldige" ejer af huset med krybekælder - 45 cm høj.

Problemet er med kuldebro langs væggen...har prøvet at lufte ude flere gange samt skrue op for varmen men alligevel skal jeg hver morgen tørre af langs væggen.

 Spørgsmål er: 

Er der nogen herinde som har/haft samme problem og skyldes ovennævnte i krybekælder?

Vh Sead



Sead
Hej derude, Er den "heldige" ejer af huset med... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Har alle vores forholdsregler iorden, ikke røre tøj indenfor, udluftning flere gange om dagen, monteret mekanisk udluftning i badeværelset, holder ensartet temperatur i alle rum, møbler væk fra væggen osv. 

Ja, luftfugtighed falder når vi lufter ud men ligeså snart det er overstået så begynder den at stige igen.

Det driver mig til vendvid, mon der findes nogen EKSPER herinde dette område?


Sead

Kan du komme til at måle luftfugtigheden i krybekælderen?

Det ville jo også være fint hvis du kunne få et kik derned, der kunne jo være et utæt vand eller kloakrør...


Vi prøver igen, i morgen --

Har ikke adgang til krybekælder så derfor kan jeg ikke måle fugtigheden.

Har fornylig fortaget træthed af vandrør uden nogen for for defekt... når jeg kigger på nedløbsrør så er der heller ikke noget unormalt...fuger ser normalt ude..er bare ikke overbevist om at støbe krybekælder vil afhjælpe problemet helt... forsikringsmand - ejerskifte, siger at jeg skal støbe den og så er det det...hmm...


Sead

Kan du ikke fjerne en af udluftningsventilerne, så kan du måske sætte en fugtmåler ind, som du fastgør på et bræt eller lignende.

Et kamera der kan gå ind af hullet kunne jo også sige lidt.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Tak. Det vil jeg prøve...ved du eventuelt hvordan man kan finde ude af om der er tale om defekt murerpap?


Sead
Sead skrev den 03-02-2019 21:33:16

Tak. Det vil jeg prøve...ved du eventuelt hvordan man kan finde ude af om der er tale om defekt murerpap?

 Murpap er det der lægges når muren støbes, mellem fundament og muren(murstene) hvis murpap mangler, vil du typisk kunne se udvendig at muren er fugtig eller våd, så der så at sige transporteres fugt fra fundament op i muren, men jeghar svært ved at se hvordan det skal øge din generelle fugt inde i huset, så jeg tror ikke det har noget med sagen at gøre.. 

Du startede med at spørge hvorfor der var fugt på dine vægge, og nu har vi fundet ud af din relative fugtighed  i huset er for høj, og det er årsagen til din fugt på væggene,(kulden fra krybekælder får det til at kondenserer dernede, men uden den høje relative fugt ville det aldrig være et problem)  nu skal du finde ud af hvorfor din relative fugtighed er for høj. 

jeg tror stadig ikke det har noget med din krybekælder at gøre. hvis du havde store ventilationshuller fra krybekælder op i huset indefra, så kunne jeg se en mulighed, men den smule luft der kan komme fra kælderen ind i huset kan næppe hæve fugten så meget, og kælderen er som du selv siger ventileret fint, så den fugt burde ryge ud der, hvis den er der.. 

jeg tror stadig problemet ligger inde i dit hus, hvor hvordan ved jeg ikke. men jeg tror ikke det kommer fra krybekælderen. 

hvor mange bor i i jeres hus, mennesker afgiver jo en del liter vand hver dag. jo flere folk jo mere udluftning.. 

En lille historie, vi har boet i vores hus i snart 10 år, i alle de år har vi brugt vores brændeovn meget om vinteren, det er billigt og hyggeligt, sidste år fik vi et barn, og må ærligt indrømme at i år gad jeg ikke jagte billigt brænde, så jeg sagde til konen vi bare bruger gasfyret i denne vinter, selvom jeg godt vidste det ville blive dobbelt så dyrt, og vi var kun inde i december før jeg opdagede at vi er meget dårlige til at lufte ud, fugten var i samtlige vinduer, langt op af dagen, og fugtigheden i huset var for høj.. 

Vi lufter aldrig ud bortset fra et åbent vindue i soveværelset om natten,(vores hus fra 1965 er ikke specielt tæt) om sommeren, er der altid vinduer åbne når vi er hjemme for at lukke varmen ud, men om vinteren er de jo lukkede, så fugtigheden steg og steg, også kom jeg i tanke om hvorfor vi ikke havde oplevet det før, vores brændeovn stod både for opvarmning og udluftning, når den kører suger den jo en masse luft fra stuen(som så bliver erstattet udefra gennem div små sprækker og lister), og hvis den er tændt 10+ timer om dagen så klare den fint at lufte hele huset ud. men når vi ikke brugte den blev huset bare fugtigt. 

Så nu kører ovnen igen, og vi har pt en luftfugtighed på 37. selvom vi ikke har luftet ud. 

Nu ved jeg ikke hvordan jeres hus er, og hvad jeres møbler består af, men er der meget fugt i jeres hus, kan det godt tage sin tid at få luftet ud så alt fugten kommer ud. jeg tror stadig den rigtige løsning er at lufte ud med alle vinduer helt åbne 10 min 3 gange om dagen, i mindst en uge, fugt kan sidde i samtlige møbler og ting, når man lufter ud er det jo kun fugten i luften som kommer ud, bagefter afgiver møbler og div ting deres fugt til luften igen, man skal så og sige lufte ud til alle ting er luftet ordenligt ud.. 

En helt anden ting, i 1965 da vores hus blev bygget var det åbenbart normalt at lave ventilations sprækker fra krybekælder og op gennem væggen til huset gennem spalter i fodpanelerne. jeg ved ikke hvorfor nogen har fået den vandvittige ide, da det jo gør gulvene ret kolde og bare invitere fugt og skimmel ind i huset.. men jeg kunne se det forklaret på tegningerne på vores hus.

Vi havde et sted i stuen hvor gulvet altid var koldt, jeg kunne se gennem ventilationsristene at der var falder noget isolering ned under gulvet, men en dag da jeg skulle male stuen skulle jeg have fodpaneler af, og bag et af dem, var et hul ind i væggen, og meget kold luft kom ud.. så der har nok oprindeligt været nogen ventilations huller i det gamle fodpanel, jeg stak noget rockwool ind i hullet og satte panelet på igen, og efter det var gulvet ikke længere lige så koldt. Det kunne måske være grunden til at fugten  driver ned af væggen, det er så ikke årsagen til det generelle problem, men stadig en årsag til kolde gulve..

Murpappet skal også være i inder murene, ellers kan der trække fugt op i dem også, så mangler det kunne det jo være derfor.

Man skulle gerne kunne se pappet, men jo nok ikke til på inder murene.

Men tror nu det skyldes den høje luftfugtighed, så vil vandet fortætte sig på de kolde flader.

Ofte er hulmursisoleringen ikke så effektiv i bunden af muren, hvis der er efterisoleret, da bunden i hulmuren ofte er fyldt med mørtel mv.


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 03-02-2019 22:34:35

Murpappet skal også være i inder murene, ellers kan der trække fugt op i dem også, så mangler det kunne det jo være derfor.


 Enig, men har murpappet manglet i  alle de år huset har stået, vil skimmel jo være helt tydeligt på væggene, det kan man næppe male oven på.. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også