Hovedhane gået til, brugsvand

Hej lds


Vores fjernvarme/vandforsyning er ved at rykke ud med fjernaflæslige vandmålere. Og da de kom til os, og fik monteret til fjernvarmen, og bagefter skulle til at montere vandur til brugsvand kom der et problem. De kunne ikke lukke for vandet! Så nu har vi fået påbud om at der skal komme en smed og fikse det så de kan få sat den op.

Problemet er at hanen kan drejes rundt, men den lukker ikke for vandet. Så skal man bruge stophanen udenfor, men ved ikke hvor den er. Tidligere ejer mener den ligger lige under min nabos nye plankeværk som er støbt! Så det bliver jo problematisk hehe.

Så nu er spørgsmålet, kan man reperare denne her uden at vandet skal lukkes ude fra vejen af ? Skal nok sende bud efter en VVS eller smed, men ville være rart at vide inden jeg ringer :)


Hjælp ! :)

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ligner en såkaldt skydeventil, de har ofte problemer med at lukke helt tætte, da der sætter sig skidt i bunden af sædet, så den ikke kan køre helt i bund.

(du kan jo prøve at åbne/lukke adskillelige gange, samtid med du banker på ventilhuset med en fiberhammer, og du har åbnet for en vandhane så der er flow, så kan du måske være heldig at skidtet løsner sig, så ventilen kan lukke tæt)  

Det bedste var jo at finde stophanen udenfor, kan dit vandværk ikke hjælpe, de burde have tegninger over placeringen. Samt de har en spindelsøger, som nemt kan finde stophanen.

Ellers kan din VVS'er muligvis fryse røret, og på den måde lukke for vandet, så din defekte ventil kan skiftes.


Vi prøver igen, i morgen --

Det kan godt være et problem at finde en stophane. Først efter årtusindskiftet blev det almindeligt med digital opmåling. Mange vandværker har efterfølgende fået digitalt opmålt de stophaner som umiddelbart kunne findes. Der ligger stadig mange uopmålte stophaner tilbage.

Hovedstophanen tilhører normalt vandværket, men det er grundejerens opgave at finde stophanen. Normalt hjælper vandværket til med spindelsøger, men det er ikke sikkert at stophanen kan findes ad den vej. Gammelt tegningsmateriale er tit mangelfuldt.


Søren O

Mange tak for gode svar!


Kan man godt fryse sådan et rør ? Er der ikke højt tryk på ? Men ja det optimale ville jo være at kunne få skiftet hanen ud.

Når du siger man kunne prøve at dreje og slå med en fiber hammerz hvor skal jeg så slå på det ?? For den kan sagtens drejes rundt, men der sker bare intet.. den er stram men kan sagtens køres begge veje rundt.


Problemet med stophanen er, at hvis tidligere ejer har ret. Så har naboen støbt hegn henover hanen..😅

Men må ud og prøve at grave og se om jeg kan finde den. 


Ellers ville det med at fryse røret jo være smart! 

Når de fryser røret, så er det med tøris eller lignende. Og det kan sagtens holde vandet tilbage.

Hvis du fortsat kan dreje rundt så er stangen sikkert gået løs. Hvis du åbner 2 - 3 haner og derefter forsøger at lukke denne, så bør trykket falde hvis du " har fat i " skyderen. 

Så er det at man med gennemstrømning kan motionere og slå på den, og dermed se om du kan få skidtet til at løsne sig så den kan komme længere ind til lukning


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så må jeg have fat i en fiber hsmmer, har kun Alminde og en stor gummihammer.. kan man ikke  bruge sådan en ? Eller sætte noget træ på, at slå på ? Og skal det bare være nogle små stille slag ? 

Annonce

træ imellem er godt, men det skal helst være endetræ, så stødet går hårdt ind. En almindelig hammer kan også gøre det, men så skal du nok ramme mage gange middel hårdt oppe på seks kanten, så du ikke buler huset. Hvis der er fremgang så er det ok. Ellers kan det ikge betale sig at fortsætte længe. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Bedst ville være at banke på bagsiden af hanehuset, men det ser ikke ud til der er plads, så bank på siden, hvis du bruger en almindelig hammer, så bare nogle små forsigtige slag.  

Hvis spindlen går meget stramt, kan du løsne den sekskantede omløber, husk at skrue den til, når du er færdig med at dreje på hanen. (det er en tætning, så vandet ikke kommer ud ved spindlen)


Vi prøver igen, i morgen --

Det er ligesom jeg kan blive ved med at dreje, burde man ikke komme til et "stop" ?  

Stophanen ude i skellet er vandforsyningens ejendom , så det må de jo have tegninger på hvor stophanebrønden er ........     



Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
OleA87 skrev den 02-02-2019 22:55:35

Det er ligesom jeg kan blive ved med at dreje, burde man ikke komme til et "stop" ?  

 Så er spindlen/skyderen skruet over, virker den som den skal, bliver den stram når den er skruet i bund.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis