Lampe lyser konstant uanset tangenter på kontakt

Jeg har netop sat en loftslampe op nede i min kælder, som jeg har været igang med at renovere. Problemet er bare, at den lyser konstant; også selvom jeg tænder og slukker for kontakten. 

Jeg har trukket elkabler rundt til diverse lampeudtag og tilsluttet det til de ledninger, der er ført ned fra oven (blå til blå og gråhvid til brun. Gul og rød ledning har jeg ladet være i muffer - se billede).

Selve lampen har jeg sluttet til som standard i lampeudtaget (brun i M1 og blå i N) samt blå i N og brun i L i lampens fatning (se billede).

Jeg spekulerer på, om det er fordi jeg kan slukke for en loftslampe i stueetagen nede fra en stikkontakt i kælderen (overgang), og jeg således skal smide den brune i M2 istedet for M1)?

På forhånd tak.

Mvh. Jesper


26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvor er billedet?

Prøv at lave et diagram (med ledningsfarver), hvor du kan overskue hvordan det hele er sat sammen - og virker. 


Søren O

Beklager glemte billeder. De kommer her


Jeg forstår ingen af jeres svar. Læs det jeg skriver omkring overgang, kan det være det? Skidtet virker jo siden pæren lyser konstant men ledninger må være sat forkert i lampeudtaget??

Forstår ikke den med blå og rød ledning, venligst uddyb.

Lad være med at rode med autoriseret arbejde, især hvis du ikke forstår hvordan det skal virke. 

Helt grundlæggende så bruges gul/grøn til jording. Blå er nul, og brun bruges til (konstant) fase. De andre farver bruges f.eks. til tændledning mellem afbryder og lampeudtag.

Få nu tegnet det diagram med afbryder og lampeudtag, så kan du hurtigt se om det virker.


Søren O
Annonce

Søren, hvad mener du med at tegne et diagram?

Du tegner dit ledningsnet på papir. Så kan du se hvor de forskellige ledninger går hen. Husk at notere de rigtige farver på de enkelte "ledninger".


Søren O

Ok. Det har jeg nu et godt overblik over, men kan se din pointe. Men hvad plejer typisk at være problemet når pæren lyser konstant?

Hold op med det dér og bestil en installatør før huset brænder ned. Dine spørgsmål tyder på nul anelse om emnet.


Helt enig..................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis