Lampe lyser konstant uanset tangenter på kontakt

Junglerass
Junglerass
Postnr: 6800
Junglerass Junglerass

Jeg har netop sat en loftslampe op nede i min kælder, som jeg har været igang med at renovere. Problemet er bare, at den lyser konstant; også selvom jeg tænder og slukker for kontakten. 

Jeg har trukket elkabler rundt til diverse lampeudtag og tilsluttet det til de ledninger, der er ført ned fra oven (blå til blå og gråhvid til brun. Gul og rød ledning har jeg ladet være i muffer - se billede).

Selve lampen har jeg sluttet til som standard i lampeudtaget (brun i M1 og blå i N) samt blå i N og brun i L i lampens fatning (se billede).

Jeg spekulerer på, om det er fordi jeg kan slukke for en loftslampe i stueetagen nede fra en stikkontakt i kælderen (overgang), og jeg således skal smide den brune i M2 istedet for M1)?

På forhånd tak.

Mvh. Jesper

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Hvor er billedet?

Prøv at lave et diagram (med ledningsfarver), hvor du kan overskue hvordan det hele er sat sammen - og virker. 

Søren O
karl smart
karl smart
Postnr: 2600/2700
karl smart karl smart

Du skal bruge blå og rød ledning

Elektriker gennem 45 år .
calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
Junglerass
Junglerass
Junglerass Junglerass

Jeg forstår ingen af jeres svar. Læs det jeg skriver omkring overgang, kan det være det? Skidtet virker jo siden pæren lyser konstant men ledninger må være sat forkert i lampeudtaget??

Forstår ikke den med blå og rød ledning, venligst uddyb.

Søren O
Søren O
Søren O Søren O

Lad være med at rode med autoriseret arbejde, især hvis du ikke forstår hvordan det skal virke. 

Helt grundlæggende så bruges gul/grøn til jording. Blå er nul, og brun bruges til (konstant) fase. De andre farver bruges f.eks. til tændledning mellem afbryder og lampeudtag.

Få nu tegnet det diagram med afbryder og lampeudtag, så kan du hurtigt se om det virker.

Søren O
Søren O
Søren O
Søren O Søren O

Du tegner dit ledningsnet på papir. Så kan du se hvor de forskellige ledninger går hen. Husk at notere de rigtige farver på de enkelte "ledninger".

Søren O
Junglerass
Junglerass
Junglerass Junglerass

Ok. Det har jeg nu et godt overblik over, men kan se din pointe. Men hvad plejer typisk at være problemet når pæren lyser konstant?

Bent Andersen
Bent Andersen
Postnr: 0000
Bent Andersen Bent Andersen

Hold op med det dér og bestil en installatør før huset brænder ned. Dine spørgsmål tyder på nul anelse om emnet.

karl smart
karl smart
Postnr: 2600/2700
karl smart karl smart

Helt enig..................

Elektriker gennem 45 år .
calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
Junglerass
Junglerass
Junglerass Junglerass

Du har nok ret Bent. Jeg har dog skrevet herinde før og fået gode svar af flinke mennesker. Men nul anelse om emnet ligefrem... Det er stærkt sagt. 

Bent Andersen
Bent Andersen
Postnr: 0000
Bent Andersen Bent Andersen
Junglerass skrev den 02-02-2019 17:34:32

Men nul anelse om emnet ligefrem... Det er stærkt sagt. 

Du har ret, det var lidt hårdt. Jeg ændrer mit udsagn til:

"Du ved præcis nok til at være farlig."    

Junglerass
Junglerass
Junglerass Junglerass

No worries. Du har ret med installatøren; jeg tør sku ikke rode mere med det skidt. God weekend 😀

Jacobn
Jacobn
Postnr: 2200
Jacobn Jacobn

Hvis lampen lyser konstant, så er det fordi den er tilsluttet konstant fase. Hvilke farver har ledningerne bag afbryderen som skal styre lampen? 

Vil du være med? Log ind for at svare.