Grøn misfarvning i træ ?

Hej

Håber der er en eller flere der læser dette indlæg. Jeg er gået igang med slibe vores gamle 70 trappe ned som består af limtræ - træstykker der er limet sammen. Efter slibearbejdet ser jeg at der er nogen af træstykkerne i limtræ trinene der har en grønlig nuance.... Da jeg havde en plan med give trinene noget lak med noget hvid pigment er jeg overbevist om at det ikke vil dække de grønne stykker træ og desværre give en misfarvning.

tænker det er noget garvesyre - trinene er nok bøg/fyr og måske Eg måske en blanding. Træet er lyst. 

Hvad kan man gør ?  Er der nogen der har noget erfaring med Oxalsyre eller kan det slibes ned ?

På forhånd tak.

J.



9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nogen der har et bud på overstående 😊

Hej,
Du skriver en masse - men uden billeder - hvad tror du så nogen kan svare?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hvis det er hele stykker af træ i limtræet, kan du nok ikke forvente at slibe dig ud af det.
Oxalsyre kan blege træ, men det er ikke sikkert at det kan tage det, specielt hvis det er "gennemfarvet", og det kan ikke fjerne skidt eller harpiks farve.
Du kan jo prøve med et lille stykke, og oxalsyre kan gentages flere gange så det bliver lysere og lysere. Brug en svag opløsning og en lille pensel, og hellere 3 forsigtige "lag", end at lave et for kraftigt, for så ender du med at skulle hele trappen over  
Et trik til at holde syren der hvor den skal virke, er at lave en "ring" omkring stedet med en limpistol (varm).

Og så lige velkommen til   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Mon ikke trappen er lavet af billigt limtræ, med elementer der indeholder blåspllint?


 

Ja det med oxalsyre var jeg nemlig heller ikke sikker på var vejen frem. Problemet er at det er ret omfattende på hele trappen. Så det ville være en størrer omgang. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Men ja kommer i tvivl om det måske alligvel ikke er garvesyren men blåsplint nu når jeg læser der seneste indlæg. Men det er ikke logisk at man i sin tid har sat en trappe op med blåsplint præget trin.  

Jeg kan se på siden at trinene at de er grønne hele vejen igennem i det stykke træ der er berørt.

Jeg synes du skal male disse trin - de er lavet af det billigste af billigst - og bliver aldrig pænt som "naturel"...  men de kan blive rigtig pæne som malede...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ser ud til at uldal har ret. Det ser helt sikkert ud til at være fyrretræ med blåsplint. Så trappen har nok været beregnet til maling altid. Blåsplint svækker jo ikke træet, men giver bare misfarvning, så det har været meget brugt, at den slags træ blev anvendt, hvor der efterfølgende skulle males. 

Jeg tror ikke, at lak med hvid pigment kan dække det, men det kan jo komme an på en prøve.


Kurt B. Andersen

Jeg tror... umiddelbart, at trappen altid har været neutral lakeret, men det skal siges at den er godt gul nu og man kan se de grønne nuancer når man kigger efter dem. Men man ved jo aldrig den kunne jo sagtens have været malet for 20-25 år siden hvor man dengang sleb den ned. 

Jeg har prøvet at hvid pigmentere et andet stykke træ og det kommer ikke til at blive godt. Det er simpelthen for synligt desværre. Vi må lige overveje hvad vi gør. Tror det bliver nogen nye trin.

Tak for alle indlæg og jeres tid. Go’ dag 😊

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også