Erstat LK Wireless lampeudtag med almindelig lampeudtag

Jeg har købt en lejlighed hvor loftsbelysningen er styret af LK Wireless udtag som ser sådan ud:

Jeg ønsker at erstatte dette med et helt almindeligt lampeudtag hvor der altid er strøm idet jeg så istedet vil installere et IKEA TRÅDFRI system som tændes og slukkes via et radiosystem i selve pæren.

Kan jeg købe noget jeg kan skrue i den orange ting i loftet i stedet for den trådløse ting? Hvad skal jeg købe? Og er det lovligt for mig selv at skifte ud?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan købe et almindeligt lampeudtag og montere dine ledninger i klemmerne med de samme betegnelser, som de er monterede i nu. Du må ikke selv skifte udtaget.


fase

godt spørgsmål, for man må godt udskifte en stikkontakt  eller afbryder der allerede er instaleret. med / uden jord

Derfor lyder det underligt man ikke må udskifte en allerede instaleret udtag men det er nok pga du ændre fra en til en anden type udtag(funktions mæssigt)

Fandt lige denne lille guide med gode råd i http://bb-el.dk/wp-content/uploads/...edning.pdf


Der findes massevis af vejledninger, men der står aldrig hvad der gør forskellen. Jeg har tid gengæld heller aldrig læst, at man ikke må udskifte et lampeudtag. Det er derfor jeg er nysgerrig på hvad der ligger til grund for at Fabrin ved det er ulovligt. For at blive klogere.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Mig bekendt har man ret til at skifte stikkontakter og afbrydere både med og uden jord så længe den nye også er hhv med eller uden jord. 

Svaret på hvorfor man ikke må med et lampeudtag er vist simpelthen at reglerne konkret skriver stikkontakt og afbryder. Hvorfor reglerne er lavet sådan er man nok nød til at spørge sikkerhedsstyrelsen om... 


Ask
Annonce

Jeg er ikke sikker, men det kunne have noget at gøre med at et lampeudtag typisk er et samlested for flere ledninger.
Her har man samlet ledere til flere stikkontakter/afbrydere og eventuelt videre installation i andre rum.
En afbryder/stikkontakt er der typisk ikke så mange muligheder for fejl, da de sidder i enden af installationen. Men i et lampeudtag med fase/nul/jord/kronetænding eller endnu værre korrespondance, kræver det lidt mere omtanke og know how.  

Her på siden, er der flere der har samlet lampeudtag forkert og så spørger: Nu virker min stikkontakt i det andet rum ikke, eller jeg kan ikke slukke på afbryderen.   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Der er fra Sikkerhedsstyrelsen side givet lov til, at lægmand må udskifte afbrydere og stikkontakter, selv om det er indgreb i den faste installation. Alle andre indgreb i den faste installation er ikke tilladt. 


fase

Tak for jeres svar. Jeg må prøve at få fat i en elektrikker, jeg har ikke lyst til at stå med ansvaret for ulovlig el.

Men må jeg så selv montere sådan en her? :

https://www.lk.dk/produkt/5703302033541

Der står det er en lampestikkontakt, og stikkontakter må man jo gerne udskifte. Men problemet er måske at der ikke sidder en stikkontakt i øjeblikket (?)

Jeg synes det ser smart ud med lampestikkontakt, men så vidt jeg kan se er problemet at de stik man kan sætte i er meget dybe. Så hvis lampen skal hænge et andet sted end lige under lampeudtaget komemr det vist ikke til at se så pænt ud.. (?)

Men ellers, er det så sådan en fætter jeg skal have fat i? https://www.wattoo.dk/lk-lampeudtag-oe83-med-ledningstilgang-fra-siden-eller-midten-1020001994-1020002003-1020002016

Der står jo den er 83mm i omkreds modsat det nuværende udtag i 80mm, men det er måske ikke noget problem? Som I kan se på billedet er det ikke fordi jeg har en masse ekstra plads.

Jeg har fået en ca pris på 2500 incl moms for at få 6 nye lampeudtag (er usikker på om det er med materialer). Lidt dyrt synes jeg, men sådan er det vel.. Hvordan har en typisk elektrikker med at man selv indkøber materialer?

2500 for 6 stk. lampeudtag må være incl. montering. Der er for mindre end 600 kr. materialer. Selv om du mener et lampeudtag er med stikkontakt, er det et lampeudtag, som du ret beset ikke må montere selv.


fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis