Vokspapir til Glasfiberarbejde

Hej med jer,

Jeg vil lave en mindre form til et glasfiber projekt og jeg havde tænkt mig at bruge vokspapir til at dække formen, inden jeg påfører glasfiber og epoxy. 

Skal man bruge dyre vokspapir ark til 200 kr stykket eller kan man bare bruge almindelig husholdnings vokspapir?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan du ikke bare smøre formen men et slibmiddel? Hvad laver du formen af? Biltema har meget i den kategori, så prøv at kigge deres side igennem.


Elektronikteknikeren

Jeg har brugt stanniol, som jeg så smurte med voks, det virker fint.

Du kan eventuelt lime stanniolen fast til formen..


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tak for svarene! Jeg skal lave et lår til en boks/kasse i glasffiber. Jeg ville bruge en meget simpel form bestående af en plade (krydsfiner eller lignende) på 100x30x2cm med rundede kanter på oversiden. Jeg ville således bare lægge noget fx vokspapir henover pladen og derefter lægge glasfiber henover så jeg får et glasfiber låg med rundede kanter. Giver dette mening? @je_ns hvilken voks skulle jeg i givet fald bruge?

Der findes specielt formvoks https://www.google.dk/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&rlz=1T4GGHP_daDK700DK700&q=formvoks+&gws_rd=ssl

Jeg har til små ting, brugt gammeldags autovoks, smurt et pænt lag på, og ladet det tørre helt op.

Jeg har brugt en metalplade, til at støbe flade emner, smurt med voks, det virker fint.

Hvis du bruger papir, risikere du det folder, så kan de ses i glasfiberen...

Du kan også lakere træpladen, og smøre den med voks.


Vi prøver igen, i morgen --

Folder i papiret er ikke noget problem, da det vil være på lågets inderside. Men vil jeg bare kunne bruge helt almindeligt vokspapir?

Jeg tror at jeg under alle omstændigheder vil eksperimentere lidt, men hvis der er nogen der allerede ved om man kan bruge almindeligt vokspapir, så kan det hjælpe..

Ellers smører jeg bare pladen med voks.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg tror alm. vokspapir vil hænge i glasfiber en, men hvis det bare er til at adskille det fra formen kan det selvfølgelig være ligemeget. Men så kunne husholdningsfilm vel også bruges?


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Bagepapir kunne måske væren en mulighed, men lav lige en lille test først..


Vi prøver igen, i morgen --

Ellers en almindelig fugesilikone som du ruller ud med en skumrulle/malerrulle, direkte på formen.

Rul den ud tyndt og lad den flyde sammen. Den burde være klar dagen efter i så tyndt et lag.


Elektronikteknikeren

Helt sikkert gode forslag! Som sagt vil jeg prøve lidt forskelligt af. Lige én tanke: bliver husholdningsfilm ikke opløst af epoxy?

Nej, men det vil nok klæbe til filmen.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også