Hvorfor tikker fjernvarmeunit?

Jeg har en relativ ny fjernvarmeunit, fra 2014. 

En gang imellem går den amok med at tikke. Jeg synes ikke at kunne finde noget mønster i det. Det varer nogle minutter, og så stopper den. Vil tro den gør det en gang om dagen. 

Alt lader til at fungere som det skal, så umiddelbart ingen fejl. 

Nogen der har en idé til, hvorfor den gør det? 

Se videoen her:

https://photos.app.goo.gl/vcyXyw1WLdrmn2oC7

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

shunt ventilen er styret af en stepmotor der kører i små hak den ene eller anden vej for at regulere shunten, det er nok det du kan høre.

sådan er det på det vejr kompenserings anlæg jeg har monteres fra danfoss

Den sorte enhed på billedet er pumpen

på billedet ser det ud som at shunt ventilen sidder i højre side (hvid enhed med dreje knap)

Ahh, det giver mening. Tak for svar :-) 

Generelt synes jeg faktisk det er lidt noget hokus pokus med sådan en "moderne" unit. 

Pt. Står den til 23 grader KOMFORT mode. 

Men er det fint nok? Hvad er komfort mode? Eller er der en anden indstilling som ville være bedre? 

Vi har fin varme i gulvet, og kan sagtens holde varmen. Så jeg har ikke gjort mere ved det. Men om der er en indstilling som bedre ville kunne betale sig, synes jeg er totalt uigennemskuelig. 

http://varme.danfoss.dk/PCMPDF/ECL_110_slutbrugervejledning_LR.pdf

Der står lidt om komfort mode 




Tak for svar 🙂

Mit anlæg gør det også. Det er et lidt andet anlæg, men med ECL 110 og den automatiske ventil (AMV 150). Det er sidstnævnte der klikker/støjer. 

Det jeg ikke forstår er at det først er begyndt de sidste par måneder. Forrige vinter var den for det meste stille, men nu arbejder den næsten konstant. Åbner i små hak af flere omgange og snurrer så tilbage igen.

Danfoss gider ikke fortælle mig om der er noget galt med den og henviser blot til min VVS’er. Ham har jeg allerede haft besøg af 3-4 gange fordi anlægget har haft flere defekter (det er også fra 2014). 

Det er gået ned af bakke for Danfoss. Det gamle anlæg kørte i 30 år uden problemer, men det nye har på 4,5 år kostet flere 1000 kr i vedligehold uden at min varmeregning er blevet mindre på trods af en masse fancy automatik og nattesænkning mm. Danfoss er ligeglad. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis