Præcis temperaturstyring af 3-fast elvarmer fra Harald

Hej LDS,

Jeg har en applikation hvor jeg gerne vil styre temperaturen i et rum med denne varmeblæser fra harald nyborg: https://www.harald-nyborg.dk/p13870/industrivarmeblaeser-9000w-1

Den skal styres med en tolerance på plus/minus 1 grad. Til det er den indbyggede termostat for dårlig. 

Kender I til en 3 faset termostat jeg kan bygge på? Den skal have et range på 0 til 45C og en hysterese mindre end tolerancen.

Jeg har også overvejet at bygge noget med en arduino og nogle solid state relæer eller måske kan jeg få en thyristorstyring som kan klare opgaven.



Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Hej LDS, Jeg har en applikation hvor jeg gerne vil... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du bruger en luft/luft varmepumpe i stedet for den varmekanon , så vil du få en nøjagtig temperatur inden for plus -minus 0.5 C , og en meget billigere varmeregning.............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Spidsværdien for 400V er ca. 565V, så du skal vælge et solidstate relæ med en driftsspænding på 600V eller der omkring.


fase
S. Fabrin skrev den 01-02-2019 14:52:25

Spidsværdien for 400V er ca. 565V, så du skal vælge et solidstate relæ med en driftsspænding på 600V eller der omkring.

 Det han linker til tåler 530Vrms AC så den skulle være god nok.


Elektronikteknikeren

Fås den da i 3 faset udgave? 

Og har den nøjagtig PID regulering?


Elektronikteknikeren

Behøver du 3 faset ?


Eller kan du nøjs med 3 x 1 faset ?

Den SKAL koble 3 faser samtidigt. Endvidere er der ? Omkring præcisionen i reguleringen. Prøv at læse trådstarters første post.


Elektronikteknikeren

Hej alle,

Tak for jeres input. Varmeren fra Harald-skrald var koblet så der var 400v over hvert varmelegme. Jeg valgte at omkoble således jeg brugte to faser (med N = 230V) på to varmelegmer (2x2600W). Hver fase indkobler jeg så med solidstaterelæer. Solidstaterelæerne blev styret af en PID&ON/OFF strying fra RS sammen med en 12V strømforsyning. Brandtermostaten er sat i serie med solidstate-relæerne på 12Vsiden således at faserne kobles ud hvis der bliver for varmt.

Og det virker rigtig godt, prøv at se forløbet med opvarmning nedenfor.

Link til controller: https://dk.rs-online.com/web/p/temp...d/8751245/


Efter ombygning:

Efter ombygning (temperaturføler ligger nedenfor):

Før ombygning:


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis