Præcis temperaturstyring af 3-fast elvarmer fra Harald

Hej LDS,

Jeg har en applikation hvor jeg gerne vil styre temperaturen i et rum med denne varmeblæser fra harald nyborg: https://www.harald-nyborg.dk/p13870/industrivarmeblaeser-9000w-1

Den skal styres med en tolerance på plus/minus 1 grad. Til det er den indbyggede termostat for dårlig. 

Kender I til en 3 faset termostat jeg kan bygge på? Den skal have et range på 0 til 45C og en hysterese mindre end tolerancen.

Jeg har også overvejet at bygge noget med en arduino og nogle solid state relæer eller måske kan jeg få en thyristorstyring som kan klare opgaven.



Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvordan vil du overhovedet måle temperaturen i rummet med 1 grads nøjagtighed?

Er det lufttemperaturen vil det afhænge af om føleren sidder i luftstrømmen fra varmeblæseren eller hvor langt derfra, den sidder.

I ethvert rum vil temperaturen da også afhænge af, om du måler ved gulvet eller ved loftet med mindre, der er stormvejr derinde.

Ja det er jeg med på. Skal nok finde et godt sted til føleren midt i rummet hvor den ikke påvirkes af hverken varmestråling eller afkastet fra varmeapparatet.


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Men så har du jo stadigvæk ingen garanti for at den samme temperatur er til stede i andre dele af rummet, så det med +-1 grad kan du skyde en hvid pind efter.

Tak for dine input men jeg tror du har misforstået mit spørgsmål :-)


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Det er simpelthen umuligt .................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Umuligt tror jeg nu ikke det der, men vanskelligt jo. Og så er jeg ikke sikker på at en on/off styring er sagen. Tror nærmere du skal over i noget PWM (pulsbreddemodulation). Hvor der bliver skruet ned for effekten jo tættere på målet man kommer. Mener nogle elradiatorer kører med dette.

Det må man sagtens kunne lave med arduino og et solid state relæ. Det drejer sig jo bare om at styre middeleffekten. Fx tændt to sec ud af ti elker syv sec af ti. Og så kan forsøg vel vise ved hvilken temp den skal begynde at skrue ned og hvor hurtigt.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Du skal nok se dig om efter en PID regulering, altså, som det nævnes ovenfor, en regulering der "tænder for varmen" i kortere og kortere perioder, jo tættere du kommer på setpunktet.


fase

Jep, PID kan gøre det du ønsker, men du skal være opmærksom på at temperaturen kun kommer til at gælde lokalt i det område hvor termoføleren sidder.

Jeg vil anbefale dig at kigge på eurotherm 2216e, som har en rigtig god tuningsfunktion til tunge varme applikationer. Men du kommer til at køre med nogle lange tidskonstanter, så det kommer til at tage 100år og en madpakke at regulere ind.

Endvidere skal du så bruge SSR relæ til tre faser, alternativt mekaniske relæer, som kan tåle mærkestrømmen på blæseren, plus et fornuftigt overhead.


Elektronikteknikeren

Hej alle,
Mange tak for relevant input. Jeg overvejer at gå arduino-vejen for at holde budgettet lidt nede. Eurothermen koster 3000 kr.

Vil det her solidstate relæ være fint nok sammen med noget PWM og PID via en arduino?

https://dk.rs-online.com/web/p/solid-state-relaeer/1845983/


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Ja det skulle være rigeligt, bemærk behovet for en køleplade.

Har du tænkt dig at benytte en i2C føler? De findes nemlig, og ellers vil jeg anbefale at du kigger på PT100/PT1000 følere.

Der findes allerede biblioteker til PID kontrol til Arduino IDE'et


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis