Må jeg selv opsætte en ny udendørs kontakt på mit loftrum?

Wezio
Wezio
Postnr: 4040
Wezio Wezio
karl smart skrev den 31-01-2019 17:13:21

Jeg kan stadig kun se en brun og blå komme ud af de 7 tynde ledninger ..................

Så må du finde brillerne frem   

Der står 3g1,5 på kablerne og ved tre af dem kan man lige ane den gul/grønne leder, hvis man zoomer godt ind på billedet   

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Psyzo
Psyzo
Postnr: 9999
Psyzo Psyzo

Om hvem som har lavet det gør det jo ikke mere ulovligt/lovligt. Uden at være elektriker er kablerne aflastet uden for samledåsen, der er fint og nydeligt brugt samlemuffer - i mine øjne er der ikke noget hokus pokus i det udover man nok skulle have brugt en lidt større dåse / eller 2.

Svaret på dit spørgsmål er nej om du må lave en stikkontakt er at det må du ikke. Men hvis du føler du har styr nok på at montere underlag osv til stikkontakt så gør det da. 

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin
Jens J. skrev den 31-01-2019 16:20:56

Nej, jeg laver ikke el arbejde til dagligt. Jeg syntes bare at have hørt at der er begrænsning på hvor mange ledere man må putte i en samlemuffe. Er der det ? Burde man ikke have brugt en dåse med klemrække i dette tilfælde ? 

Jeg skal ikke kloge mig på det, jeg er bare nysgerrig.

Hvis man ikke er nysgerrig, lærer man ikke noget nyt. Så det at være nysgerrig er udmærket. Jeg har nu ikke hørt noget om, at der er et max. antal ledninger i en samlemuffe. Jeg tror også, at der er brugt dobbelte muffer til fase og nul. Man kunne have valgt en dåse med koblingsplinte til fase, nul og jord. 

fase
Vil du være med? Log ind for at svare.