Må jeg selv opsætte en ny udendørs kontakt på mit loftrum?

Hej.

Jeg er langt om længe færdig med min renovering. Elektrikkeren har udført alt elarbejde og lavet en ny elinstallation - rigtig flot lavet.
Dog er jeg efterfølgende kommet i tanke om jeg godt kunne bruge en kontakt mere på loftet til strøm til mit overvågning.
Må jeg selv trække en ny ledning fra den samledåse han har lavet og sætte i en Opus74 stikkontakt? 


Umiddelbart vil jeg jo mene det er at ændre i den faste installation, men det er jo "bare" lige at trække en ledning.

Hej. Jeg er langt om længe færdig med min... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Der er da trykt 3G1.5 på de 7 tynde kabler, så den skulle være god nok.

karl smart skrev den 31-01-2019 16:30:45

Er det ikke alm. 2 X 0,75mm ledninger 7 stk som er koblet på 1,5 mm kablerne , det virker noget ulovligt og hjemme lavet , og nej , du må ikke selv udvide den faste installation , det siger loven , hvad folk så gør , er noget andet..................

Det er 3g1,5 og du kan se beskyttelseslederen inde bagerst i dåsen.

Jeg kan stadig kun se en brun og blå komme ud af de 7 tynde ledninger ..................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Mit spørgsmål lød også bare på, om jeg selv måtte gøre det. Det har jeg fået svar på, så tak for hjælpen alle sammen 🙂

karl smart skrev den 31-01-2019 17:13:21

Jeg kan stadig kun se en brun og blå komme ud af de 7 tynde ledninger ..................

 Så må du finde brillerne frem   

Der står 3g1,5 på kablerne og ved tre af dem kan man lige ane den gul/grønne leder, hvis man zoomer godt ind på billedet   


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce

Om hvem som har lavet det gør det jo ikke mere ulovligt/lovligt. Uden at være elektriker er kablerne aflastet uden for samledåsen, der er fint og nydeligt brugt samlemuffer - i mine øjne er der ikke noget hokus pokus i det udover man nok skulle have brugt en lidt større dåse / eller 2.

Svaret på dit spørgsmål er nej om du må lave en stikkontakt er at det må du ikke. Men hvis du føler du har styr nok på at montere underlag osv til stikkontakt så gør det da. 

Jens J. skrev den 31-01-2019 16:20:56

Nej, jeg laver ikke el arbejde til dagligt. Jeg syntes bare at have hørt at der er begrænsning på hvor mange ledere man må putte i en samlemuffe. Er der det ? Burde man ikke have brugt en dåse med klemrække i dette tilfælde ? 

Jeg skal ikke kloge mig på det, jeg er bare nysgerrig.

Hvis man ikke er nysgerrig, lærer man ikke noget nyt. Så det at være nysgerrig er udmærket. Jeg har nu ikke hørt noget om, at der er et max. antal ledninger i en samlemuffe. Jeg tror også, at der er brugt dobbelte muffer til fase og nul. Man kunne have valgt en dåse med koblingsplinte til fase, nul og jord. 


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis