Må jeg selv opsætte en ny udendørs kontakt på mit loftrum?

Kasper Mathiesen
Kasper Mathiesen
Postnr:

Hej.

Jeg er langt om længe færdig med min renovering. Elektrikkeren har udført alt elarbejde og lavet en ny elinstallation - rigtig flot lavet.
Dog er jeg efterfølgende kommet i tanke om jeg godt kunne bruge en kontakt mere på loftet til strøm til mit overvågning.
Må jeg selv trække en ny ledning fra den samledåse han har lavet og sætte i en Opus74 stikkontakt? 

Umiddelbart vil jeg jo mene det er at ændre i den faste installation, men det er jo "bare" lige at trække en ledning.

jetdirect
jetdirect
Postnr: -
jetdirect jetdirect

Det er som du selv siger elektrikker arbejde da det er indgreb i den faste instalation.

Det er godt nok mange kabler til en lille dåse  og ligeledes mange ledninger der er klemt i samle mufferne.

Jens J.
Jens J.
Postnr: 3500
Jens J. Jens J.

Er det virkelig en elektriker der har lavet det ?

Hilsen Jens J.
uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

Er det ikke noget du selv har lavet?

knudr
knudr
Postnr: 8585
knudr knudr
Hvis du selv kan finde ud af det, må du gerne
Venlig hilsen
Knud
jetdirect
jetdirect
Postnr: -
jetdirect jetdirect

Den der wifi dims der er i kassen hvad funktion har den, virker meget rodet lavet udfra det er en "elektrikker" der har lavet det.

Kasper Mathiesen
Kasper Mathiesen
Postnr:
Jens J. skrev den 31-01-2019 14:21:12

Er det virkelig en elektriker der har lavet det ?

uldal skrev den 31-01-2019 14:27:37

Er det ikke noget du selv har lavet?

Ja, det er en elektrikker der har lavet det. Installationen er helt ny og jeg har aldrig rodet med stærkstrøm eller nogen form for installation af strøm i et hus - så jeg er helt sikker på det ikke var noget jeg selv havde lavet. Ellers vil jeg heller ikke tøve med at trække en ledning selv :-) Fibaro switchen er også installeret af elektrikkeren. 

jetdirect skrev den 31-01-2019 14:46:08

Den der wifi dims der er i kassen hvad funktion har den, virker meget rodet lavet udfra det er en "elektrikker" der har lavet det.

Den har den funktion, at det giver mig mulighed for at fjernstyre mine udendørslys via nettet. Men tak for svar. :-) 

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr:
Frank Chr. Frank Chr.

Ligner noget vores lokale (sorte) "fritids-elektriker" kunne finde på at lave    Tænker ikke en  aut. elinstallatør vil lægge navn til sådan noget...

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Hvis du skulle finde på at udvide installationen med en stikkontakt, kunne du tage det kabel, der er mærket: "tilgang" og føre det til et stikkontaktunderlag. Fra stikkontaktunderlaget fører du et kabel videre til de klemmer, som tilgangen er tilsluttet nu. Så fungerer det, men få nu elektrikeren til at lave det. Det er et ulovligt indgreb i den faste installation.

Hvorfor Skulle en installatør ikke lægge navn til installationen, selvom det godt nok er udnyttelse af pladsen til det yderste. Jeg ville nok have brugt en større dåse. Det forekommer mig, at det meste af kritikken kommer fra folk, der ikke laver elarbejde til dagligt.  

fase
Jens J.
Jens J.
Postnr: 3500
Jens J. Jens J.

Nej, jeg laver ikke el arbejde til dagligt. Jeg syntes bare at have hørt at der er begrænsning på hvor mange ledere man må putte i en samlemuffe. Er der det ? Burde man ikke have brugt en dåse med klemrække i dette tilfælde ? 

Jeg skal ikke kloge mig på det, jeg er bare nysgerrig.

Hilsen Jens J.
karl smart
karl smart
Postnr: 2600/2700
karl smart karl smart

Er det ikke alm. 2 X 0,75mm ledninger 7 stk som er koblet på 1,5 mm kablerne , det virker noget ulovligt og hjemme lavet , og nej , du må ikke selv udvide den faste installation , det siger loven , hvad folk så gør , er noget andet..................

Elektriker gennem 45 år .
calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
efry
efry
Postnr: 2730
efry efry

Der er da trykt 3G1.5 på de 7 tynde kabler, så den skulle være god nok.

primo-ct
primo-ct
Postnr: 6760
primo-ct primo-ct
karl smart skrev den 31-01-2019 16:30:45

Er det ikke alm. 2 X 0,75mm ledninger 7 stk som er koblet på 1,5 mm kablerne , det virker noget ulovligt og hjemme lavet , og nej , du må ikke selv udvide den faste installation , det siger loven , hvad folk så gør , er noget andet..................

Det er 3g1,5 og du kan se beskyttelseslederen inde bagerst i dåsen.

karl smart
karl smart
Postnr: 2600/2700
karl smart karl smart

Jeg kan stadig kun se en brun og blå komme ud af de 7 tynde ledninger ..................

Elektriker gennem 45 år .
calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
Kasper Mathiesen
Kasper Mathiesen
Postnr:

Mit spørgsmål lød også bare på, om jeg selv måtte gøre det. Det har jeg fået svar på, så tak for hjælpen alle sammen 🙂

Vil du være med? Log ind for at svare.