Start af Volvo Penta MB2A efter 2 år

Hej


Har købt en Saga 20 der ikke har sejlet i 2 år. Ifølge sælger kørte motoren problemfrit sidste den kørte. Vi kørte også motoren rundt med starteren, hvilket også gik fint dog uden at starte den. Nogle gode råd mht til første opstart drenget velkomne.


Mvh Frederik

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej,

Til din orientering er denne motor en 7,5 Hk Honda, lavet fra 1975-1982.

Volvo lavede og monterede et sejldrev på denne motor, 

Alm årsag til dårlig start var vand/fugtighed på ventiler ( rust )så disse gav dårlig kompression.

Pas på med kølevandet dette kan løbe tilbage i motor dersom denne ikke starter rimelig hurtigt.

Saga 20 var normalt monteret med en MB10A Benzin motor


Rygeost ?

Er du mon ikke gået forkert ?


Finnband

Ah den skide stavekontrol😊. Forsøgte at skrive et godt råd...

Jeg går ud fra at der er tale om en benzinmotor.

Hvis der ellers er gnist på tændrøret(rørene), ville jeg prøve at hælde en lille sjat benzin direkte ind i cylinderen, og så prøve at starte. Så skal motoren starte. Hvis den derefter går ud, så prøv at hælde en lille sjat benzin direkte i indsugningen på karburatoren. Hvis du efter nogle gange stadig ikke kan holde motoren igang, tyder det på dårligt brændstof, så tøm tank og filter. Derefter nyt brændstoffilter, nyt frisk benzin, og så prøve igen. 


Søren O
Annonce

Det er ganske rigtigt en 7,5 HK, tocylindret, fire-takt, Honda udenbordsmotor, som Volvo brugte. Fiks lille maskine.

Efter 2 år er der sikkert kondensvand i motorolie og benzintank. Tøm begge dele og kom frisk olie og benzin på. Se efter at tændrørene er tørre og rene. Følg så bare instruktionsbogens anvisninger.




Finnband

Finnband: Hvorfor tror du at trådstarters Volvo Penta er en Honda? Det er da muligt at bådtypen normalt er udstyret med Honda motor, men at trådstarters motor er en Volvo Penta.

Modellen som trådstarter henviser til er en indenbords 2-cylindret benzinmotor.


Søren O

Det er ikke noget jeg tror. Rent historisk er det bare sådan. Den pågældende motor er en Honda-motor med et Volvo Penta sejlbådsdrev. I fortid og nutid var og er talrige af Volvo´s basismotorer nogle, man har købt/køber hos andre leverandører og "mariniserer". Absolut ikke noget galt i det. Det er bestemt rationelt - såvel økonomisk som teknisk. Det samme gør andre af de større motorleverandører.

I den aktuelle årrække solgte Volvo også den pågældende 7,5 HK Honda-motor som udenbordsmotor med et dæksel i Volvo-farver og med en Volvo-betegnelse.


Finnband

Der lyder i hvert fald et stort tak herfra

Hej Frederik

Jeg har en Banner 30 med samme motor og et Volvo Penta sejldrev(Mb2a/50s). Meget støjsvag og pålidelig. Selvom den er udgået kan reservedele skaffes.

Det er en rigtig god lille maskine. 

Hvis du vil undgå at kølevand løber tilbage i motoren kan du lukke for vandet når du starter den, og først åbne når motoren har kørt et par sekunder. Det gør jeg, men husk at åbne for vandet ellers brænder den sammen.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis