Forskelle på byggetekniker i USA og DK?

cal
cal
Postnr: 2650
cal cal

Hej
Jeg skal til at bygge anneks og da jeg ikke normalt er handyman, så kigger jeg en masse hjemmesider og youtubevideoer for at lære. Da meget af denne slags information kommer fra USA, har jeg lagt mærke til nogle forskelle som I måske kan forklare hvorfor er der.
-Når USA bygger træskellet, så bruger de aldrig vinkelsbeslag, men sømmer bare top og bundrem sammen med lægter. Så vidt jeg kan se, se bruger vi altid vinkelbeslag i DK.
-USA forstærker altid toprem med en ekstra rem, det gør vi ikke i DK.
-USA forstærker med reglar i kryds, i DK bruger vi vindgitterbånd
-USA bruger for det meste 2"X4", i DK bruger vi 45mmX170mm(afhængigt af isoleing og mere) (tror jeg) lægter/studs. DK er noget smallere, 2" ville være ca. 50cm.
Der er flere steder hvor de gør tingene anderledes, men disse har undret mig mest. Det kunne være sjovt at få at vide hvorfor der er disse forskelle og om de er nødvendige.

-I reject reality and substitute my own.
Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

2x4" er 50x100mm. Det er så tæt i målet at det i praksis er det samme. Når vi snakker træ, gør få mm ikke nogen forskel.

I USA bygger man en gang i mellem "sjovt" og der er helt andre og sære regler. Det synes de nok også om os.

Vinkelbeslag er slet ikke et must i dk heller, vi skruer og sømmer også skelleter sammen her hjemme. Det handler i højere grad om applikationen. Skal der f.eks. hvile spær af oven på remmen, bruger man i dag oftere vinkelbeslag, end vi gjorde i gamle dage.

Hvor man i US&A holder mere fast i de gamle metoder med udsparring i spær hvor det hviler ned på ren osv.

Grundet isoleringskrav i dk bliver konstruktionen også helt automatisk mere robust når vi bygger, da der skal bruges voldsommere dimensioner på tømmeret.

Elektronikteknikeren
Bent Andersen
Bent Andersen
Postnr: 0000
Bent Andersen Bent Andersen

Der er stor forskel på byggeteknik i USA, alt efter hvilken delstat det drejer sig om. F.eks. skal huse i Kalifornien være jordskælvssikre, hvilket betyder at husene er "elastiske".

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Der skal også i mange stater bygges efter helt andre vindforhold. Så man kan aldrig overføre byggeteknik og - skik til andre dele i verden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
perhans
perhans
Postnr: 4320
perhans perhans

Har også set mange YouTube videoer fra USA og har lagt mærke til mange af de same ting som dig. En forskel mellem USA og DK er også at man ikke går nær så meget op i isolering i USA og derfor bruger man oftere en 2"x4" konstruktion og ikke en 45x170 mm konstruktion som man ville gøre i DK. Grunden til dette må være at energi bare er billiger i USA end her for de gør det også i nogle af de stater hvor det bliver koldt om vinteren.

-
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Festool DK vs festool USA
    Lav-Hus
  2. kørekort i USA...??
    Lav-Bil
  3. Værktøj i USA, f.eks Dewalt
    Værktøj og maskiner
  4. Propangas fra USA
    Lav-Båd
  5. Nemid DK og NU