Er det fugt fra jordern?

Hej venner

Har brug for jeres guide her. Forsikring er kontaktet og de sender en taksator på mandag. 

Sagen kort:
Vi har købt et hus fra 65 6 måneder siden.
Ifm at vi først nu går igang med at rydde det ene værelse op som vi bare havde stilt en masse flytte kasser / skrammel ind i, opdager min kone at der er ligesom vådt og fugtigt i det ene hjørne af det rum.
Der er meget koldt på det hjørne også opad væggen. Det er en ydervæg på anden side.
Der er en radiator ved siden af, og til højre for den er der dejligt varmt som resten af rummet og det meste af gulvet, men ikke lige de hjørne. Se billede.

Ved nærmere syn er der en masse hvide pletter, er det fugt pletter? Skimmel? Det lugter ikke men er bare koldt på det hjørne samt på lidt ad væggen.

Når jeg går udenfor (se billedet for neden), kan i se at murværket er lidt grønligt, måske alger agtigt, men jeg lægger mærke til at lige ved det hjørne, der er jord som jeg måske mistænker pga sne og en del regn har suget igennem sokkel/væg?

Se næste billede der er flisebelægning rundt om resten af huset.

Jeg har kontrolleret alle rum i huset, det er kun der der er koldt og de pletter der. 

Hvad tror i det er og hvad kan jeg gøre? 


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er en typisk 60'er skade, da murpappen m.m. ikke blev udført så godt som der kræves i dag.

Det faktum at i har stablet kasser op, og ikke sørget for at der kan komme varm ventilationsluft rundt langs væggene, har sikkert fremprovokeret nogle fugtproblemer.

Sørg for at der er varme på, og at luften kan cirkulere rimeligt frit langs alle vægge, og især i hjørnerne ved gulvet.

Hvis huset ikke er hulmursisoleret, er der store chancer for, at der er mørtelrester m.m. ophobet i bund af hulmuren, og det kan skabe opfugtning.

Til sidst: Det ser ud som om at flisebelægningen udenfor, går op på murstenene, og det burde være nævnt i en tilstandsrapport (som K3), da der jo er risiko for fugtopsugning på den forkerte side af den indlagte fugtspærre på soklen, og ud fra billede ser det også ud til, at der sker opfugtning af murværket.

Flisebelægningen skal forøvrigt falde de første 2 m væk fra bygningen (hvis ikke bør det også fremgå af tilstandsrapporten).

Kunne det tænkes at fliserne er løftet så soklen er under jord niveau ?

Tak for svar. 

Der er lavet hulmur isolering ifg rapport. Jeg mener sokkel er under flise niveau. På de andre sider af huset er soklen syneligt.

Jeg havde egen byggesagkyndig med og han nævnte ingenting om dette. 

Hvad tror i de hvide pletter er?? 


Annonce

Da du stillede flyttekasserne ind i rummet i sin tid, var de der lidt fugtige i bunden (fx hvis det har regnet den pågældende dag) så kan det være mug derfra du ser på gulvet . 

Ja eller bare skimmelsvamp som opstår fordi du har lukket af for luftcirkulation og området er blevet kølet ned. Bare vask det af brug evt Rodalon

Nej alt var tørt som en nonnes r***.

Flyttede ind i august 2018. Meget varm sommer..

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis