Regler for tilledninger?

GammelHus
GammelHus
Postnr: 2880
GammelHus GammelHus

Findes der nogle regler for tilledninger?

Altså den bløde ledning der går fra apparatet og til stikproppen?

Jeg tænker på materialer, og mindste kvadrat.

Jeg synes støvsugerledning selv i udrullet tilstand bliver følelig varmere, så hvad med vaskemaskinen, og vandvarmeren, er der slet ingen lovgivning på det område?

Bent Andersen
Bent Andersen
Postnr: 0000
Bent Andersen Bent Andersen

Ikke love, de siger som regel kun noget om at det skal være sikkert.

Men der findes standarder som skal overholdes, IEC, ISO, DS etc.

Wezio
Wezio
Postnr: 4040
Wezio Wezio

Tilledningen skal dimensioneres efter strømstyrken, som skal gå igennem ledningen. Tilledninger må gerne belastes lidt mere end ledninger/kabler i fast installation, da tilledningen ligger frit (ikke indkapslet i vægge og isolering), så her forventes at være gode varmeafledningsforhold. Tilledningen må godt blive lidt varm - overholder den reglerne for den korrekte dimensionering, er det ikke farligt. 

Tilledninger skal i øvrigt være så korte som muligt. 

Regler m.v. Står i SB. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Hvis f.eks. en støvsugerledning har været rullet op under brug vil den være varmere når ,an ruller den ud. Der er masser af regler omkring tilledninger både hvad angår materiale, isolering, mærkning og dimension. 

En lampeledning vil typisk være 0,75 mm2 medens komfur vandvarmer m.m. ofte er 1,5 mm2. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. regler??
    Knallert & Scooter
  2. regler for efterisolering?
    Lav-Hus
  3. Regler for lavt loft
    Lav-Hus
  4. regler og isolering ?
    Lav-Hus
  5. Regler for vand/varmerør isolering