Fra Neonrør, til led, skal balasten fjernes

Har lige købt nogle led rør, fra Biltema de giver et rigtig godt lys, lidt skarpt/hvidt, men perfekt ude i garagen. de er på 18W og ca 120 cm lange. til kr 59,90 

Der var sådan en dummy glimtænder med, men så bruger man jo stadig ballasten, bør jeg pille den fra, eller er der ligegyldigt?


Vi prøver igen, i morgen --
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hverken ballast eller glimtænder skal bruges. Du kan lade ballasten blive siddende, tabet i spolen bliver også reduceret, når du bruger LED rør.


fase

Det kunne være sjovt lige at måle spændingsfaldet over spolen, så kan du jo udregne tabet når du kender rørets oplyste strømforbrug.

Der er nok ikke det store tab, når nu LED bruger så lidt strøm.


Elektronikteknikeren

Ja glimtænderen er fjernet, og erstattet af den der fulgte med led røret, den laver vel bare konstant forbindelse igennem.

Ja man kunne jo måle spændingsfaldet over spolen, det var da en god ide.




Vi prøver igen, i morgen --

Hvis man vil bruge spændingsfaldet over spolen til noget fornuftigt, skal man også måle strømmen og cos(phi). En ideel spole, der påtrykkes en vekselspænding, har et tab på 0 , idet strøm og spænding er i modfase (cos(phi)=0).

 Nu er den spole ikke ideel, fordi den indeholder både en induktiv- og ohmsk modstand. I en ideel spole er strøm og spænding forskudt 90° for hinanden, derved bliver cos phi = 0.


fase
Annonce

Jaeh jeg tror ikke fase drejning spiller nogen rolle i dette regnestykke med de lave strømstyrker vi har med at gøre her, det er det rene ohmske tab jeg er ude efter.


Elektronikteknikeren

Kun hvis du opfatter den aktuelle spole som en ohmsk modtand parallelkoblet med en ideel spole, vil du kunne måle den afsatte effekt ved at kende spændingen og modstanden. Dette er imidlertid næppe tilfældet for den aktuelle spole, der har mange vindinger på en jernkerne. 

Selvfølgelig får du en vis indikation af den afsatte effekt ved denne måling, men det vil være en ret unøjagtig værdi, som du får selv om det kun er 50Hz, der måles ved.

Husk altid at fjerne kondensatoren fra armaturet ved skift til LED. 

Kondensatoren laver en faseforskydning, som gør at strømforbruget stiger. Har du mange armaturer, kan du derfor risikere at sikringerne i gruppeafbryderen brænder over / gruppeafbrydren slår fra. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis