Relæ slår fra på må og få

Klyp
Klyp
Postnr: 3400
Klyp Klyp

Hej. 

Mit relæ slå fra.

Det er forskellige ting der trigger det. Hvis jeg tænder min ovn sker det med det samme. Ovnen kører på sin egen Gruppe. Men det kan også ske når jeg tænder lyset op badeværelset, sætter strøm til mig TV, starter micro ovnen eller lignende. 

Jeg har en gruppe der sender strøm til garage, lade og værksted. Min første tanke var at der var fugt eller mus et sted. Men det hjælper ikke på problemet at slukke for gruppen dertil. 

Hvad er det næste logiske at fejlsøge?

MVH

je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Det kunne jo være at få målt om dit hpfi relæ fungere som det skal, eller om det slår fra i "utide" 

er hpfi i orden må din installation megges igennem.

Hellere eje, end at leje.
Klyp
Klyp
Klyp Klyp

Der er et gammeldags relæ. Får skiftet til hpfi en af dagene. Så må vi se hvad der sker

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

En overgang på en nulledning kan forårsage de mærkeligste fejlmønstre. Da nulspændingen oftest ikek er høj nok til at kunne genere de 30 mA der skal til for at slå fra, så bliver det normalt ikke registreret.

Når du så tænder et eller andet kommer der et spændings fald i hele installation stiklednings kabel o.s.v. Så kan strømmen nogen gange komme op på de 30 mA hvis fejlen er der samtidig.

Det som vi elektrikere kalder " at megge " består i at man  påtrykker afkoblede dele af installationen 1000 v med en " megger " Den viser så om der er fejl. nogle test på mindre og mindre dele af installationen ´har man oftest indkredset fejlen ret hurtigt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Klyp
Klyp
Klyp Klyp

Sejt, det lyder rigtig spændende. 

Jeg tænker at det er meget lettere at finde fejlen når der kommer et mere følsomt hpfi relæ på

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Er den gamle ikke også 30 mA så på den måde giver det ikke nogen forskel. De nye kan stadig ´fungere selv om der er en jævnstrøms fejl. Det kan der sagtens være fra f.eks. vaskemaskine motor. 

Sådan en fejl vil gøre at et gammeldags HFI relæ "bliver fyldt " med magnetisme og derfor ude af funktion.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Klyp
Klyp
Klyp Klyp

Jo det er en 30 mA. 

Der er en elektriker i familien der har tilbudt at komme og se på det

Klyp
Klyp
Klyp Klyp

en 0-forbindelse i en samledåse til komfuret havde revet sig løs og lå og drillede

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Hvor er fejlen ?
    Belysning
  2. HPFI slå fra når det regner
    Belysning
  3. HPFI slår fra
    Lav-Hus
  4. Teste ovnen
    Hårde hvidevarer
  5. Er installationen lovlig/hensigtsmæssig?
    Belysning