Montere lampeudtag

Hejsa

Jeg er i gang med at renovere vores gæstetoilet. I den forbindelse har jeg afmonteret den gamle lampe, der sad monteret på væggen. Jeg opdager i denne forbindelse, at lampen ikke er monteret i et lampeudtag med indsats. Derimod var fatningen blot monteret direkte til ledningerne i væggen. Der er en indmuringsdåse monteret i væggen.

Mit spørgsmål er: Må jeg (lovligt) selv montere et 50x50 mm lampeudtag (LK Fuga) i væggen?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når du spørger på den måde, om du lovligt må montere et lampeudtag på indmuringsdåsen, må svaret være: Nej du må ikke lovligt montere et lampeudtag på dåsen, fordi det er et indgreb i den faste installation. For at det skal udføres lovligt, skal du have en elektriker til at udføre indgrebet.


fase
S. Fabrin skrev den 29-01-2019 21:41:26

Når du spørger på den måde, om du lovligt må montere et lampeudtag på indmuringsdåsen, må svaret være: Nej du må ikke lovligt montere et lampeudtag på dåsen, fordi det er et indgreb i den faste installation. For at det skal udføres lovligt, skal du have en elektriker til at udføre indgrebet.

 Øv. Men hvor “nemt” er det at lave? Og kan du ud fra de billeder jeg har uploadet, se hvordan installationen skulle foretages? Ikke så meget fordi jeg selv vil lave det, jeg vil bare være sikker på en elektriker ikke er nødt til at vælte væggen for at få installeret et udtag :-)

Du kan vel bare montere et 1 modul lampeudtag ala denne:

https://www.harald-nyborg.dk/p5475/fuga-lampeudtag-50x50-mm-hvid


Det behøver man ikke vælte væggen for :-)

Nu spurgte du om det var lovlig at lave selv, så mit svar blev som det blev. Du kan bare montere et udtag som det er henvist til i det foregående svar. Du skal bruge en skævbidder og en skruetrækker.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis