Sikring på brintplade

baca
baca
Postnr:
baca baca

Jeg har lige adskilt det, og har kigget efter rester af en sikring. Der er ingenting. Der sad heller ingen sikring i holderen ved siden af. Hvis man zoomer ind på billedet, ser det også ud som om at der en en lille "bro", hvor der er brændt.

karl smart
karl smart
Postnr: 2600/2700
karl smart karl smart

Jeg mener finsikring til 230 V , der er maser af lavspændingsfinsikringer med stor A styrke fx i en bil.......

Elektriker gennem 45 år .
calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
karl smart
karl smart
Postnr: 2600/2700
karl smart karl smart

Det giver logisk mening , printet er nok desværre brændt af.........

Elektriker gennem 45 år .
calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
baca
baca
Postnr:
baca baca

Det må blive en ny kogeplade. Tak for hjælpen.

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Det tyder på at dit PCB er udlagt med et fusable link. Dvs at banerne et udlagt med en tykkelse som svarer til at de vil briste ved f.eks. 20A.

Dette er istedet for at have en egentlig sikring, og måske for at styre levetiden på dit produkt, og skræmme folk fra at forsøge at reparere det.

Kan du tage et close-up af de to baner mellem de to sikringsholdere? Så kan vi lettere fastslå om min teori holder.

Jeg ville ikke være bange for at prøve om en 20A træg sikring kan sætte liv i dyret igen.

Elektronikteknikeren
MogensR
MogensR
Postnr: 9000
MogensR MogensR

Tror ikke at printpladen fejler noget, da sikringen sidder på en udgang (X1/L1).

Problemet ligger nok i det som er tilsluttet udgangen (induktionsspole ?)

Gregeren
Gregeren
Gregeren Gregeren
MogensR skrev den 29-01-2019 12:22:45

Tror ikke at printpladen fejler noget, da sikringen sidder på en udgang (X1/L1).

Problemet ligger nok i det som er tilsluttet udgangen (induktionsspole ?)

Forklar lige den brændte printbane i så fald?

Men det er sandsynligt at printet ikke fejler andet end den brændte bane.

Elektronikteknikeren
baca
baca
Postnr:
baca baca

@Gregersen

Det var faktisk også mit gæt, at det er måden det er lavet på, altså er det er for a at "forkorte" levetiden på produktet.  Jeg prøver at tage nogle nærbilleder, når jeg kommer hjem.

Gregeren
Gregeren
Gregeren Gregeren

Min teori er blevet bekræftet.

Du skal finde dig nogle passende sikringer at prøve med.

Er det i indgangen hvor du tilslutter kogepladen til din faste installation?

Elektronikteknikeren
baca
baca
Postnr:
baca baca

Ja, på det første billed, kan du se nogle af indgangene.

Gregeren
Gregeren
Gregeren Gregeren

Kig lige det øvrige print igennem for sorte mærker, også komponenterne. Er der ikke noget at se, sætter du sikringen på og tilslutter din kogeplade.

Der kan ske det at den isatte sikring springer, og du har så en decideret fejl på din kogeplade.

Springer den ikke, og virker pladen som før, så er alt godt.

Det sorte område renses af med sprit på en vatpind. Uden strøm på selvfølgelig.

Elektronikteknikeren
jensen55
jensen55
Postnr: 8981
jensen55 jensen55

jeg rep disse plader til dagligt og der skal sættes en 16A sikring i holder men tjek lige de triac der sidder på powerprintet(dem der sidder på kølepladerne)der er sikkert 1 eller 2 der er kortsluttet som gør at sikringen springer.du kan som en nødløsning klippe de defekte triac af og resten af zonerne vil virke igen når du sætter en ny sikring i.prisen på et nyt powerprint ligger på ca 2500  

Gregeren
Gregeren
Gregeren Gregeren

Og nye triacs koster en flad 10'er men kræver at man kan lodde.

Elektronikteknikeren
Vil du være med? Log ind for at svare.