Poleret beton vådrum

Hej alle sammen.

Jeg skal til at støbe gulv i vores hus, vi vil gerne have poleret beton gulv.


Min plan er at støbe 10 cm beton, vibrerer det så der ikke ligger sten i overfladen, glitte det, polere det og til sidst top coate det, lyder det fornuftigt ?


Hvad gør jeg når der skal laves vådrumssikring på badværelet, der kan jo ikk ligge noget oven på beton gulvet?

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan ikke opfylde vådrumskravene ved en sådan konstruktion, da som du selv skriver skal have en vådrumsmembran placeret ved overgang til vægge, gulvafløb o.l. 

Forøvrigt kan du ikke vibrere sten ned i betonen, og du er nødt til at slibe et lag af overfladen for at få et gulv du kan polere.

Nogen prøver at lægge et såkaldt New Yorker gulv (designgulv), men mig bekendt er der ingen produkter der er godkendt til vådrum.

Jeg har set et projekt hvor der ikke var grus i betonen (bortset fra et par steder hvor betonværket havde glemt at tømme betonkanonen fra en anden plads med grus i betonen), og det var faktisk rigtig flot, og jeg kunne især godt lide de steder, hvor der var grus synligt (slebet).



Beton skal have en vandafvisende belægning for at kunne godkendes i vådrum, men ellers er ideen god nok.

Jeg spørger jævnligt mig selv om, hvad der egentlig får mennesker til at miste deres fantasi, når de skal bygge hus i dag, da vægge, gulve, lofter ofte er fuldstændig ens i hele huset, og der tænkes mere på looket end på brugbarheden.     

Hej Orla

Betyder det du også mener at terrazzogulve er ulovlige at opføre i et badeværelse?

Umiddelbart har jeg svært ved at se forskellen mellem et designgulv og terrazzogulve?

Nu er smag & behag en meget subjektiv størrelse, personlig mener jeg at fliser er det mest fantasiløse man kan smække op. Men heldigvis er der plads til forskelligheder, eller ville det hele blive så kedeligt ensrettet.

Men med det sagt, hånden på hjertet: Er man ikke ufattelig konservative i Danmark når det kommer til hvilke konstruktionsmetoder man ikke “plejer” at bruge? Noget har naturligvis bund i sund fornuft - et hus skal trods alt gerne holde i lang tid. Men det virker for mig som om at nye tiltag ofte Per rygmarvsreaktion klassificeres som noget farligt ulovligt skidt, selvom resten af verden har brugt det i årtier uden nødvendigvis at synke i grus. 

Tag nu vores besættelse af fliser. I forbuds-Sverige findes og bruges flise-løse vådrumssystemer, som er godkendt af myndighederne. Herhjemme ruller vi med øjnene.... til trods for at fliser med en moderne korrekt monteret vådrumsmembran reelt set kun leverer mekanisk beskyttelse. Vandtrykket tages vel af membranen?

Hvordan bliver der vådrumssikret når man har terrazzo gulv

Som ellers. Terrazzoen er kun få centimeter tyk og ligges oven på sikringen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.

Vådrum laves i et af lagene under terrazzoen. Som der skrives er terrazzoen kun ca 3-4 cm tyk, så det er at sidestille det med et lag fliser. En anden ting er at jeg tror ikke du kan glitte dig til et pænt gulv. Det skal slibes. Hvis vi lige ser bort fra alle små problemer som svindrevner eller dellitations fuger hvor kanterne er knækket af osv.... Så i praksis skal du støbe badet så der mangler 5-8 cm først. Derefter vådrumssikring.  Vær på forhånd bevidst om hvor du vil have gulvet til at knække via delitations fuger. Derefter støb af hus, derefter slibning, derefter polering og efterbehandling, hvor du kan købe forskellige præparater.  Gå ikke i Silvan. Du skal forhøre hos en af natur sten leverandørerne.  


km
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis