Bjælke til bære baumadæk som erstatning for mur

I forbindelse med en kælderrenovering ønskes et større rum i kælderen.

Det er således nødvendigt at fjerne en murstensvæg, som tidligere fortsatte hele vejen op gennem huset, som er et klassisk murermesterhus fra 1954 med fuld kælder og første sal. Væggen er fjernet i stueplan, så kældervæggen bærer i dag kun etageadskillelsen, som er et baumadæk.

Jeg regner med at der skal ilægges en bjælke til at bære baumadækket, når væggen fjernes. i kælderen. Væggens længde er 3,80 meter.

Vi skal have en fagmand til at foretage en beregning, men jeg kunne godt tænke mig at være lidt på forkant ifm. projekteringen. 

Hvilke dimension og type (I/H) vil man typisk anvende? Vil man lægge den under baumadækket eller kan man indstøbe den og får et glat loft i kælderen?

VH

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du mangler at angive hvor stort et areal bjælken skal bære! 

Evt. med skitse, og angivelse af tykkelsen på dækket.

Hvordan er loftet i kælderen?

Hvordan havde du forestillet dig at bjælken kunne støbes ind i dækket?! Alt andet lige vil det jo kræve at der "skæres" i dækket.

Du skal ikke regne med at du kan støbe den ind i dækket. Men en stor på 380 cm burde kunne klares med ipe 220 tror jeg. Eventuelt kunne du måske reducere højden til en heb 160 men er ikke sikker på om du kan nøjes med det.


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tak for jeres indlæg.

Her er lidt supplerende info - se fotos.

Det er væggen imellem de to rum.


Vedhæftede filer:

GSH: Loftet i kælderen er puds under baumadækket, der ifølge tegningen er 12 cm.

Nu er jeg ikke helt inde i hvordan et baumadæk er udført, men jeg formoder, at man har muret indervæggene op og støbt baumadækket oven på dette? Eller er det som regel støbt i forbandt med indevæggene?

Mod ydermuren (120 cm bredt vindue på tegningen) vil vi gerne sætte to dobbelte terrassedøre / vinduespartier i, da terrænet falder så meget mod havesiden, at kældergulvet efter renovering (udgravning, isolering, gulvvarme) vil være i et med haveniveau.

En mulighed vil også at fjerne indervæggen hen til ca. døråbningen og dermed have et kortere spænd på 300-320 cm idet bjælken vel har brug for et vist anlæg på væggen.

VH

Annonce

Hvis du ønsker mere info om Baumadæk kan du prøve at Google det. Har Googlet det men jeg kunne ikke få lov til at indsætte det her. Her link hvor jeg fandt div. info:

http://www.mucdesign.dk/arkiv/side.asp?bauma3

http://www.mucdesign.dk/arkiv/side.asp?bauma1

Spørgsmålet er hvilken vej Baumadækket er lagt? Ligger det vinkelret på den mur du ønsker at fjerne, eller ligger det parallelt med muren? Det kan du nok kun finde ud af ved at hakke lidt puds af under Baumadækket.

Såfremt Baumadækket ligger parallelt med muren, kan du fjerne muren uden videre.

Ligger Baumadækket vinkelret på muren skal du have understøttet under eller op i dækket.

Med udgangspunkt i følgende:

Baumadæk 230 Kp/m2 (evt. 200 Kp/m2 dog uden betydning for given bjælke)

Langvarig, jævnt fordelt belastning på 150 Kp/m2

Nedbøjning max 0,7 cm, ved max belastning.

Det giver så  evt. :

HEB 160 eller IPE 200 eller 

2 x vinkeljern 150x150x16 mm, Vinkeljern ryg mod ryg, sammensvejst ca 10 cm pr ca 50 cm. Evt. skåret op i dækket eller lave en ca. 4 cm bred rille oppe fra.

Prøv først at undersøge hvilken vej dækket er lagt, og så vende tilbage.

GSH: Tak for dit svar.

Baumadækket ligger desværre vinkelret på væggen. 

Ud mod vinduessiden vil bjælken sandsynligvis skulle hvile på en lodret bjælke pga ønsket om vinduesparti. Alternativt: hvor bredt et stykke mur skal bjælken hvile på, hvis vi vælger at sætte to vinduespartier i?

På forhånd tak

Alternativt: hvor bredt et stykke mur skal bjælken hvile på, hvis vi vælger at sætte to vinduespartier i?

Det afhænger meget af murens tilstand, men et "skud fra hoften" måske omkring 0,5 m hulmur med tilstrækkelig antal murbinder ilagt, forudsat at muren er opbygget af mursten. Bæreevnen for mursten er ca. en faktor 10 større end f.eks. Leca blokke.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis