Sprøjtemale listeloft

Hejsa

Vi er de heldige ejere af et brunt fyrtræs listeloft som vi gerne vil male.

Er der nogen anbefalinger til en el-malesprøjte man kan bruge.

mvh KM


11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det skal jo ikke være skønmaleri, så det kan vel være en hvilkensomhelst sprøjte. Men det vil godt nok blive meget afdækning - hvorfor ikke bare rulle og/eller pensel?

Og under alle omstændigheder: afhængig af loftets alder skal der bruges masser af grundrens og knofedt, hvis ikke gammelt møg skal slå igennem.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Helt enig med Dan H.
Medmindre i virkelig gerne vil have et listeloft, er der altså ikke meget ekstra arbejde forbundet med at sætte et helt ny loft op.
Det kan f.eks. være gipsloft, troldtek eller en anden slags paneler.


 Aldrig gå ned på udstyr!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Nye 5” ludbehandlede rustikke koster ca 120,-/ kvm. Dem har jeg fornyet vort hus og garager med. Det er pærelet og bliver 1000 gange flottere end maling med en billig luftbsømpistol. Du skal rense ned flere gange, give knastlak, grunder og male minimum 2 gange. På det tidspunkt har du været færdig længe. Hvis du er fiks på fingrene kan du redde skyggelisterne. Slå det gerne op under det gamle.


 

Tak for svarene, det kan godt være jeg skal ud og se på nogle loft paneler i stedet?

Det er på førstesalen i et gammelt hus hvor de eksisterende loft ikke er 100% lige og lofthøjden ikke er prangende.

Derfor tænkte jeg at male ville være det bedste kompromis.

At male med pensel tager bare lang tid og bliver ikke så pænt som sprøjtet på.

Jeg har engang hørt at en elektrisk sprøjte ikke skulle svine så meget igen.

Jeg lånte engang en proff sprøjte af en malermester, da jeg skulle male nogle gamle støbejerns radiatorer, med en hulens masse kringelkroge.

Den tid du sparer på selve arbejdet med malingen sætter du til i afdækning og /eller rengøring.
Sådan et "monster" laver en meget fin "tåge" af sprøjtestøv der lægger sig på alle overflader i rummet, og her mener jeg alle  

Så med mindre du skal samtidigt skal male vægge/gulv/vinduer/døre mm så er en sprøjte ikke at foretrække...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
kaffemand skrev den 26-01-2019 14:26:55

At male med pensel tager bare lang tid og bliver ikke så pænt som sprøjtet på.

Jeg har engang hørt at en elektrisk sprøjte ikke skulle svine så meget igen.

I dit tilfælde tror jeg at maling med pensel giver et bedre resultat end med sprøjte. Det er ikke lige sådan at få maling ind i skarpe hjørnerne med en sprøjte, desuden er det opad, det gør det kun endnu mere besværlig og det lyder til du har aldrig prøvet at sprøjtemale, hvilket er endnu en negativ faktor.

Korrekt at elektrisk sprøjte ikke sviner så meget, men du skal alligevel have alt afdækket, både i det rum du arbejder i, men også i de tilstødende rum, hvis du da ikke forsegler dørene total og her mener jeg total, det mindste lille hul (nøglehul f.eks.) og du har maling i de tilstødende rum.  

Hvis du virkelig stadig vil male loftet, vil jeg foreslå pensel og malerulle i forening. Men husk som de andre skriver, afrensning mv.  

Vi har for en del år siden malet alle listelofterne i vores hus hvide. Da vi gik i gang med projektet var de ludfarvede.

Det var faktisk ikke så slemt, som det kan lyde. Vi vaskede lofterne en enkelt gang med grundrens. 

Efter tørring blev der malet med Sigma Renova Isotop, som er en spærremaling som både spærrer for nikotin, sod m.m. Det er noget, som virker og kan kun anbefales på det kraftigste. Fordelen er også, at det er en hvid spærremaling, så den skal kun have en gang slutmaling før loftet er helt dækket. Det er vist 7-8 år siden, at vi gjorde det, og ingen steder har der efterfølgende været nogen former for gennemslag af noget.

Kan også anbefales som grunder, hvis man har gamle teak eller mahogni døre og vinduer, som skal males. En gang Sigma Renova Isotop og der kommer ikke noget gennemslag.

Havde ellers først forsøgt med andre spærregrunder, men de kunne ikke hindre at der blev gennemslag.


Kurt B. Andersen

Tak det lyder som vi må ud og have fat i noget Sigma Renova Isotop.

Jeg har også selv male hele under etaget for nogle år siden, resultatet var ikke super flot selv om jeg malede det flere gange.


Havde nok også valgt helt at skifte loftet hvis det var mig. 

Du maler nemmest loftet med en malerpensel i kanterne og en langhåret rule til fladerne. Hvis du ligger pres på rullen og dypper ofte kan du male noterne med på samme tid. Så slipper du for at skulle maler noterne med pensel. Husk dog at gå det efter den næste halve time for at fjerne evt. dråber der ville komme fra noterne.

Der er ingen grund til at rense et listeloft ned, det er simpelthen for meget arbejde.

Har prøvet både sigmas isotop og nordsjös isomat og der må jeg sige at nordsjös isomat dækker bedre.

Forvent at du skal skal male 2-3 gange


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Jeg harogså selv malet mine gamle loftbrædder hvide vores metode som var særdeles effektiv og hurtig. En person går med en god bred langhåret rulle og frem og tilbage 5 min efter gik jeg og trak efter med en bred pensel startede ude ved væggen og gik til den modsatte væg 1 brædt af gangen. Loftet fik 2 gange og har siddet i nu 8 år og trænger  stadig ikke til en gang mere tidsforbrug ca. 80 m2 lige om kåring 1 time.... Ja  1 time pr. Gang. Så mit råd herfra drop den sprøjtepristol........

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også