Nålelejer, Løse nåle, hvor og tolerancer?

Hej

Skal burge nogle løse nåle, til at lave et nåleleje. Jeg er ikke sikker på hvilken dimension det skal være.

Jeg har en fast dimensinen, som er yder dia..

Jeg kunne godt bruge et katalog over nåle tykkelser og længder, så jeg ved hvad jeg skal bestille.

Nogle der ved hvor man kan se det henne?

Evt. nogle smede der ved hvilken tolerance et nåle leje skal kører med. Der skal være så mange nåle som muligt, derfor det ikke er en nålekrans jeg bruger. Hvor meget mindre skal akslen være ?

Altså når jeg tager Boring+ nåle tykkelse + evt. tolerance. 


Tak

Hej Skal burge nogle løse nåle, til at lave et... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej  Nogle typer nålekranse er bare en strimmel udstanset materiale, som så er rullet til færdig diameter. Hvis du ikke kan få den nøjagtige størrelse, kan du evt. bare købe en der er lidt for stor og tilpasse til den ønskede diameter, ved bare at lukke den op og save den til den ønskede længde. Grunden til at det er så vigtigt med et bur er, at de enkelte nåle ellers vil gnubbe op ad hinanden i modsat roterende retning og derved udvikle unødig varme og slid. Vær i øvrigt opmærksom på evt. kærvvirkning , især hvis du hærder , så er det vigtigt at der er rundinger ved det drejede. Det rigtigste er at indsatshærde , hvorved sejgheden af akslen bevares og overfladen bliver meget hård og det er et must for et nåleleje. Akslen holder ikke længe uhærdet.

Hilsen Johnny


Johnny cnc

Hej Johnny

Tak for info, håber du har plads til lidt flere.

Når nu du siger jeg blot kan klippe en krans op og skære til. Kan jeg så også være så flabet at dele den i 2? så jeg har 2 halvdele, jeg kan sætte ind over akslen? Det vil spare mig for at lave en bøsning og muligvis gøre akslen stærkere.

Akslen er i forvejen temmelig hård, men dog drejbar. En fil bider kun lige på den. Er det nok til et nåleleje eller skal den overfaldehærdes?

Hvis vi siger at  inder diameter på tandhjulet (yder dia på lejet) er 25.40 mm. Er det så for stor en tolerane  hvis lejet er 25,00 mm?


Et tillægs spørgsmål..

En kraftoverføringsaksel til traktorer, og såvidt også til baghjuls trukne biler. Krydsene heri er nålelejer med en "skål" over. I disse skåle er der også blot løse nåle, hvordan kan disse fungerer? Dog er skålene langt fra fyldt op med nåle.

Hvis du bruger et nåleleje uden inder og yderring, tror jeg sagtens du kan bruge et der er ø 25mm, til et hul på ø25,5, det er jo så bare et spørgsmål om at lave akslen det tykkere, det er jo i princippet bare det spillerum mellem hullet og akslen der skal fyldes ud med "nåle"  

På nogle påhængsmotore er hovedlejerne nålelejer, som består at 2 halvparter, så det kan da lade sig gøre.


Hvis du oplyser om hvad det hele skal bruges til, og hvile o/m det skal køre ville det jo unægtelig være nemmere at hjælpe.

Et kardan led køre jo ikke rundt i nålelejet, som sådan det "vrikker bare"


Vi prøver igen, i morgen --

I princippet er nåleburet kun til, for at forhindre nålene i at berøre hinanden, så jeg ser ikke nogen hindring i, at buret er delt i to, så længe det ikke kan gå i klemme.

Tolerancen mellem 25 og 25.4, er alt for stor og vil afstedkomme et kæmpe slør, som helt sikkert vil ødelægge lejet. I normale standardlejer, er det måske 0,01 mm slør eller mindre, afhængig af str. og tolerancegrad.  Hvis du forestiller dig, at det var et glideleje og akslen var 0.4 mm mindre i diameter, så ville akslen kun berøre indersiden af lejet med et punkt, hvorimod hvis akslen var 0.01-0.02 mindre ville den bære på en meget større overflade og derved få en meget længere levetid og større bæreevne.

Det er præcis det samme med nålene. I teorien vil kun to nåle skulle bære hele trykket, hvis du har så stor en forskel på leje og aksel og jo højere belastning du påfører, jo værre går det. Hvis det skal holde, skal du kunne bearbejde og måle med få hundrededele mm`s nøjagtighed.

Dit sidste spørgsmål forstår jeg som kardanleddet ( hvis jeg forstår rigtigt)

Her er det en helt anden funktion, for her kører nålelejet ikke rundt, men skal blot kunne vrikke lidt, for at optage skævheder og fjederbevægelse på hjulaksler m.m.

Håber det var svar nok.






Johnny cnc

Til Jens

Beklager, du kom lige lidt før mig, men vi er enige om kardanleddet  


Johnny cnc
Annonce
Johnny cnc skrev den 29-01-2019 23:30:10

Til Jens

Beklager, du kom lige lidt før mig, men vi er enige om kardanleddet  

 Vel også om at hvis akslen er 4/10mm tykkere, så vil nålene passe til et ø 25,4 mm hul.

Så er nåle eks ø 2,5mm, vil akslen skulle være ø 20,4 mm, til et hul på ø25,4 mm.

Men det kræver jo man ikke bruger yder og inder ring, hvilket jeg dog ikke vil anbefale.

Så er nåle eks ø 2,5mm, vil akslen skulle være ø 20,4 mm, til et hul på ø25,4


Vi prøver igen, i morgen --

Hej

Igen mange tak, noget jeg spørger om er ren nysgerrighed, andet er til min praktiske opgave.

Jamen det da ingen hemmelighed hvad det er til. Det er differiental krydset til en traktor. 


Kan godt se at en 4/100 mm er for meget slør. Tror jeg vil prøve at dreje det ned til at passe med 2 mm nåle, jeg skal fjerne så lidt materiale som muligt, det er det kritiske.

Har kigget lidt på at flamme hærde delen.

Hmm. Lejerne i gearkassen på en gammel puch 3gear, fungerer da ellers fint med nålene liggende tæt op ad hinanden.

smeden76 skrev den 31-01-2019 15:06:56

Hmm. Lejerne i gearkassen på en gammel puch 3gear, fungerer da ellers fint med nålene liggende tæt op ad hinanden.

 Ja, forudsat de er sorteret rigtigt. Hver anden nål skal være lidt tyndere.


Der har åbenbart været noget galt med de hunderedevis af nålelejer jeg har monteret. der har nålene haft samme mål. Er lejerne i bur,mindste friktion,uden bur største bæreevne.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis