Nålelejer, Løse nåle, hvor og tolerancer?

Hej

Skal burge nogle løse nåle, til at lave et nåleleje. Jeg er ikke sikker på hvilken dimension det skal være.

Jeg har en fast dimensinen, som er yder dia..

Jeg kunne godt bruge et katalog over nåle tykkelser og længder, så jeg ved hvad jeg skal bestille.

Nogle der ved hvor man kan se det henne?

Evt. nogle smede der ved hvilken tolerance et nåle leje skal kører med. Der skal være så mange nåle som muligt, derfor det ikke er en nålekrans jeg bruger. Hvor meget mindre skal akslen være ?

Altså når jeg tager Boring+ nåle tykkelse + evt. tolerance. 


Tak

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan stærk anbefale dig at bruge nålekrans. Hvis du fylder lejet helt op med nåle låser det, medmindre hver anden nål er et par 1000-dele mindre i diameter, og så bærer de ikke alligevel.


Hej

Jamen det vil jeg da overveje. 

Der er 2 ting imod det, som dog nok kunne løses.

1. Akslen der skal modtage lejerne skal drejes ned. Men hvis jeg drejer akslen ned hele vejen, for at kunne skubbe lejet ind over, skal jeg bagefter lave en bøsning, da akslen er støttet i enden. Det kan gøres, men er noget besværligt.


2. Jeg har svært ved at finde et leje der passer inden i tandhjulet. Tandhjuleter 25mm + en tolerance. Det er dog i tomme mål, så det er nok 1" nøjagtig.

Jeg skal gern ehave et nåle leje der fylder mindst muligt, så jeg ikke skal drejet meget af akslen.


tak for hjælpen.

Måske du kunne erstatte nålelejet, med en bronze bøsning..

Det vil ikke være optimalt at nålene køre direkte på akslen, medmindre det køre langsomt...

Har du ikke mulighed for at bore hullet op hvor nålelejet skal sidde ?


Vi prøver igen, i morgen --

jens

Nejen bronze bøsning vil ikke fungere her..

Akslen bliver hærdet og slebet muligvis. Og bliver det ikke er det ikke verdens undergang, da det ikke kommer til at kører meget. Men det skal kunne tåle store kræfter.

tandhjulet, hvori lejet skal sidde er temmelig godt hærdet. så det bliver ikke nemt at lave om på det.

Løsningen kunne jo være at du køber et nåleleje med inderring der passer i tandhjulet og så drejer akslen ned så inderringe passer på akslen. 

Bent 

En bronze bøsning er ikke bedre end det jeg har nu, så det bliver ikke løsningen.


J håndstad

Kan man få nålelejer med inderring, og uden yderring?

Problemet med ringene er pladsen, en 2 mm ring tager jo en hel del af min godstykkelse

Du kan selv vælge inderringens størrelse de fås i mange forskellige mål. Prøv hos PTI europa.

Hej igen

Har lige været inde og kigge. Det ser ikke ud til de har et katalog over nåle kranse. Altså hvor der ingen yder ring er. 

For skal der være både yder og inderring, så skal jeg dreje akslen helt ned til 17 mm. Dropper jeg yderringen kan jeg nøjes med ca. 20mm. dropper jeg begge dele, som egentlig er planen, så kan jeg komme helt op påca. 23 mm.

Det var nok der jeg helst ville hen.

Men jeg vil prøve at skrive en mail til dem, mon ikke de kan skaffe en nålekrans uden yder eller inder ring

Dansk kugleleje center har løse nålekranse uden yderring.


Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis