Hjælp til Indregulering af gulvvarme

Hej 

Jeg har et hus fra 2005 hvor gulvvarmen ikke er indreguleret korrekt, vi har store problemer med at få varme ud i de længste kredse. Der er kun gulvvarme i huset og det er opvarmet med et Vaillant EcoTEC gas fyr. Der er 11 gulvvarme kredse. 

Jeg har ikke kunne finde indregulerings diagram for bundmodulet / Ventilkeglerne, så jeg ved ikke helt hvad de skal stå til. Selve Bundmodulet er et EW 1-2-3 Bundmodul Type BG fra IOIO Teknik, de ser ikke ud til at eksisterende mere.  

 Jeg er også lidt i tvivl om hvornår Ventilkeglerne er åben, er det når den er drejet helt i bund eller helt ud ?

På forhånd tak for hjælpen !


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har ikke ret meget erfaring med gulvvarme, og den smule jeg har er ikke udelukkende positiv. 

Jeg vil tro at der er lukket når keglerne er i bund. Har du oplysninger om længden på de forskellige kredse? Ellers må du gå ud fra antal KVM i de forskellige rum. Så tager du en notesblok med ud i fyrrummet og undersøger hvorledes kredsene er indstillet for nuværende (for at have noget at falde tilbage på samt at sammenligne med dine egne udregninger) dvs du tæller antal omgange til de enten er bund eller i top. Derefter tæller du antal omgange fra helt lukket til helt åben. Ud fra dette kan du så regne ud hvad de enkelte kredse nogenlunde skal stå på. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Har du ikke slange længden kan rummenes kvm også bruges til udregning. De rum der ligger længst væk tillægger du lidt kvm for at få slange føring hen til rummene med i beregning.

De længste kredse / største rum lukkes helt op, Så skruer du ned efter størrelse OG den erfaring du allerede har. D.v.s. at de rum der er varme nok i skrues ekstra ned, så du presser noget vand ud i de længste.

Du har afmonteret en telestat og så ses ventil stiften. Men mon ikke det er under den hvide hætte på det andet rør der skal justeres. 

Hvis du så fryser i alle rum efter denne justering må temperaturen have et hak opad.  



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej
Jeg har alle slangelængder, og kvm pr rum. 

Telestaterne sidder på retur, og ser sådan her ud tætter på:

De (sorte del) kan skrues helt af ved at skrue mod uret . Under de hvide hætter på fremløb er der ingen ting ud over et skruehul til en Unbrako nøgle. 


Mvh, Thomas

På min ( andet fabrikat ) er det unbrako skruen der skal stilles på. Den kan køre 6 omgange fra lukket til fuld åben. 

Men vent lige lidt og se om der er andre der kender den skala

Du kan jo lige prøve at skrue en af unbrako skruerne helt i bund til et af se mindre rum og afvent til dagen efter ( tæl omgange og skriv dem i skema). Hvis du så fryser tæerne der så er du blevet så meget klogere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg tillader mig lige at genoplive en gammel tråd. Jeg har samme system og har problemer med at få varme i en enkelt kreds, fandt du ud af om det var den sorte eller Umbracoen der skulle stilles på?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis