Søvandsventiler

Hej i gode Lds'ere

Jeg har en viking 30 stålbåd fra 1978, bygget af Thisted yachtværft. Ved køb er en ud af 3 skydeventiler skiftet til en form for rustfrit stål. De to andre er fra da båden blev bygget i 1978. Ved i hvilket materiale der blev brugt til dem ved det værft? Jeg tænker ikke at det er almindelig mæssing, selvom de ligner, da de har holdt i over 40 år nu

Tak på forhånd 

Mvh 

Ali 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja jeg beklager de mange kopier af samme tråd. Teknikken driller og jeg kan ikke slette de overskydende 😂

De gamle ventiler er sandsynligvis af bronze, som er et optimalt materiale til formålet.

Ved ikke om det er en god ide, med rustfri ventiler, da det måske kan give tæring.

En anden mulighed kunne jo være komposit, som efterhånden er meget brugte.

https://marinelageret.dk/vvs-tanke-pumper-tilbehoer-188/fittings-kugleventil-m-mere-333/komposit-kugleventil-slangestudser-skroggennemfoering-fra-tru-design-1038/kugleventiler-i-komposit-98651.html


gennemføringer ligeledes i komposit

https://marinelageret.dk/vvs-tanke-pumper-tilbehoer-188/fittings-kugleventil-m-mere-333/komposit-kugleventil-slangestudser-skroggennemfoering-fra-tru-design-1038/skroggennemfoering-i-komposit-98663.html


Vi prøver igen, i morgen --

Tak for informerende svar je_ns. Det var også min tanke, men selv med stålbørste havde jeg svært ved at skelne mellem mæssing og rødgods.

God ide med komposit. Ligesom med ventiler af metaller, kræver kompositventiler ligeledes at både skroggennemføring, ventil og evt studs skal være af samme materiale? 

Tak igen

Mvh 

Ali 

Med kompositventiler, kan du fint bruge gennemføringer i bronze.

Bronze er mere rødligt end messing, som er mere gulligt.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis