Varme til plantekuvøse.

karl smart
karl smart
Postnr: 2600/2700
karl smart karl smart

En glødelampe har en levetid på ca 1000 brændetimer (230V ) men hvis man sætter dem i serie så får du kun halv spænding ca  115 V og dermed holder mange gange længdere og seævfølgelig afgiver de også mindre varme .

Elektriker gennem 45 år .
calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr: 8700
Frank Chr. Frank Chr.

a propos lange tomatplanter, så viste jeg godt de kunne nå en pæn højde. Men den ene datter fortalte mig engang at på det gartneri hun som ung arbejde ved, der blev tomatplanterne op til 7-8 meter lange - så ca. hver 14 dag blev de rullet op på jorden og toppen bundet op på ny.    

jthyge
jthyge
Postnr: 8543
jthyge jthyge

Ja, de kan sagtens tåle at blive rullet sammen. Eller plantet dybt. 

Men det er jo ikke nødvendigvis en fordel at få dem igang så hurtigt som muligt. Tomaterne kræver jo varme og lys for at udvikle smag. 

Hvis man vi have tidlige tomater, ville jeg have dem ved stuetemperatur med en god gro lampe. 

Fiahgt
Fiahgt
Postnr: 9240
Fiahgt Fiahgt

Du kan eventuelt bruge et frostsikringskabel. Det fåes som selv regulerende og uden regulering. Det kan fåes i løbende meter mål, og nogen gange kan man være heldig og få det billigt når man piller skurvogne ned.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

kovas
kovas
Postnr: 9670
kovas kovas

Jeg synes ikke rigtig jeg finder noget frostsikringskabel som dækker mit behov til prisen for varmepuden. Og det er småt med skurvogne jeg piller ned, Så der er ikke de store chancer.

Mange hilsner Kovas,

Nu med pillefyr og 4900wp på taget.
1, år produceret  4782kwh.
kovas
kovas
kovas kovas

@Gregeren.

Jeg har nu købt den anbefalede varmepude. Her er et billede af elektronikken. Hvis jeg klipper den af så køre den 100w on/off  kan den tåle det uden regulering. Jeg går ud fra at den midterste ledning er til styring og bare skal blændes af?

Mange hilsner Kovas,

kovas
kovas
kovas kovas

Nå det var en dårlig ide. Uden elektronik så varmede den op til ca 52gr uden på ´puden derefter gik de nedad igen og kom aldrig i gang igen så nu er jeg tilbage til start bare 150kr fattigere.

Mange hilsner Kovas,

karl smart
karl smart
karl smart karl smart

Det er jo ikke mere end max 10-15 W varme du har brug for . så et lille grolys armatur vil både give lys og holde det frostfrit , et alternativt er et akvarie varmelegeme .

calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
kovas
kovas
kovas kovas

Hej Karl Smart.

Det tror jeg ikke er nok.   De grolamper er jo led lys som næsten ikke afgiver varme. Og desuden pænt dyre.Det er meningen at minidrivhuset skal stå ude i det store og der kan det nemt blive nattefrost samtidig med at der allerede nu i fuld sol bliver over 20gr. Men jeg er tilbage ved dit forslag. Jeg se at man stadig kan få de lange halogenpære til arbejdslamper. ned til 80w. Og jeg har en arbejdslampe i overskud som jeg tænker at tage fatningen fra, og montere på en stor aluplade som køleplade. Sammen med en termostat.

Mange hilsner Kovas,

karl smart
karl smart
karl smart karl smart

En 15 W ledlampe afgiver 15 W i varme  når den er tændt og det er rigeligt til at holde det mikrodrivhus frostfrit , selfølgelig skal der mere varme til hvis vi får en  fimbulvinter...

calle captiosus
kovas
kovas
kovas kovas

Det kan være at du har ret, men lys der hænger inde i det lille hus vil bare varme i toppen. Jeg er meget indstillet på at ha varmen under planterne da den stiger op jeg kan ikke andet end at tro på at 15w er nok, men jeg vil i hvert fald ha noget mere, som sikkerhed. Og plantelys er jo nytteløst under planterne.

Mange hilsner Kovas,

karl smart
karl smart
karl smart karl smart

Undervarme bruger man kun i spirekasser , tomatplanter kan ikke bruge undervarme til noget  som helst , da det er toppen som er frostfølsom , jeg går ud fra at dit minidrivhus står på et bord , og ikke nede på jorden .

calle captiosus
kovas
kovas
kovas kovas

Hej Karl smart tak for svar.

Nej minihuset står ikke på et bord regner med at det skal stå på en flamincoplade på jorden i højbedet. Under alle omstændigheder har jeg ikke tænkt mig at købe plantelys/grolys da det ikke er det som mit projekt handler om. Det jeg vil er at få tomatplanterne ud hvor jeg kan styre varmen i forhold til det naturlige lys. Inde i beboelsen er der for varmt i forhold til lysmængden. Ville jeg ha grolys så kunne jeg jo beholde planterne inde i varmen. Men sidste år var jeg træt af at ha dem inde så derfor minihuset ude i det store drivhus. De får noget at varme sig på så der hverken kommer frost i bund eller top.

Mange hilsner Kovas,

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr: 8700
Frank Chr. Frank Chr.

Isolerer drivhuset helt eller delvis med boblefolie, og installerer en (brugt) pilleovn.    

Ps. Eller træk et par varmerør fra dit pillefyr ud til drivhuset.

NB. Da jeg var ung mand arbejde jeg på et drivhusgartneri, der havde man tommetykke (jern)varmerør for ca. hver 1 m mellemrum, helt ned ved jorden. Der udplantet man meget tidlige tomat og agurkplanter. 

jthyge
jthyge
Postnr: 8543
jthyge jthyge

Hvad med en keramisk varme pære, og en sonoff temperatur sensor med output. Det er nemt at montere, og du kan styre det hele fra din telefon. 

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Tomat sovs.
    Lav-Mad/drikke
  2. Tomatplanter i drivhus - hvornår
    Belægning, udsmykning og blomster
  3. Tomatplanter
    Lav-Have
  4. varme???
    Lav-Bil
  5. Varme i en pude
    Lav-Hobby