Sådan forlænges lynlåsens levetid

Gymnasten
Gymnasten
Postnr: 2000
Gymnasten Gymnasten

Man kan forlænge levetiden på en slidt lynlås, der typisk er lavet af plast. Når lynlåsen er slidt kan der ske det, at glideren ikke længere samler lynlåsens sider tilstrækkeligt, så den går op igen bag ved glideren. Årsagen kan dog også være skidt i lynlåsens tænder.

Du kan med en graftig tang klemme stålhuset på glideren lidt sammen, så den samler mere igen. Pas på med, at din tang har magt over sagen. Et for stort og ukontrolleret klem vil ødelægge lynlåsen for bestandigt. Jeg har brugt en rørtang.

Jeg fik tippet af en fabrikant af specielle lufttætte lynlåse. Det her er trods alt langt nemmere end at skifte en lynlås.

Jeg havde samme problem på lynlåsen af min lille Haglöfs rygsæk. Den er nu blevet fint repareret på samme vis.

Steensen
Steensen
Postnr: 6715
Steensen Steensen

En ting mere der forlænger din lynlås levetid, især de vand/luft tætte lynlåse, er at smørrer dem med stearin eller vaseline. Førstnævnte kan være besværligt, sidstnævnte har tendens til at blive "tørret af", hvorfor førstnævnte er besværet værd når det er en lynlås der bruges ofte, hvor vaselinen er bedre hvor det f.eks. er en overlevelses dragt der ligger pakket ned og kun bevæges når den skal smørres.

Gymnasten
Gymnasten
Gymnasten Gymnasten

Ja, vi bruger vaseline, som billigst købes hos grosister, der sælger til tatovører - dvs. omkring 100 kr. pr. kg. Med stearin gætter jeg på, at du tænker på materialet fra almindelige levende lys, der typisk er lavet af paraffin.

På et tidspunkt købte jeg noget silikonemasse, som bruges i forbindelse med PVC kloakrør. Massen bruges til at få pakningen i rørmuffen til at glide let på det næste rør. Men silikonemassen tørrer ligesom ind til noget, som jeg synes er for tyktflydende, når jeg forsøgte på noget uskadeligt først. Jeg tror massen er vandbaseret. Derfor har jeg været nervøs for at bruge den type masse på en lynlås.

je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Silikonespray (findes også i flydende, man selv kan smøre på) hjælper også rigtig godt, dog nok ikke i så lang tid..

Skal da prøve at klemme lidt på lynlåsslæden, næste gang der er en der driller...

Hellere eje, end at leje.
Gymnasten
Gymnasten
Gymnasten Gymnasten

Om muligt kan man sikkert også bruge en skruestik, som også vil have magt over operationen.

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Hus levetid
    Lav-Hus
  2. Klemme til træstammer
    Fyr og opvarmning
  3. En tang - hvad er den til?
    Over hækken
  4. Silikonespray på trægulv
    Lav-Hus
  5. Farvet stearin på trægulv
    Lav-Hus