Betonkant på afløb i bad

Hej Lav det selv folk

Vi er flyttet ind i et gammelt hus og på badeværelset i stuen er afløbet lavet sådan at der er en betonkant mellem risten og "afløbet". Det er åbenbart en k3 på tilstandsrapporten, så vi tænker at få det lavet. Det er både selve afløbet og så afløbet der går fra bruchenichen til det rigtige afløb.

Jeg har læst at man vist nok har lidt forskellige muligheder:

1. gør intet, og håber på det bliver ved med at virke

2. Skift afløbet og betal kassen.

3.Få sat en forhøjning på afløbet.

4. smør betonen med noget der kan blokere vandet.


Jeg har indtil videre snakket med en kloakmester og efterspurgt et tilbud som han arbejder på, men det virkede til at blive dyrt, især fordi han mente at afløbet i forvejen sad for tæt på væggen og derfor også skulle rykkes.

Vi snakker altså om et gammelt badeværelse og jeg vil gerne have det lavet til en rimelig pris, for ellers kan man jo næsten lige så godt renovere det hele. Jeg har brug for nogle gode forslag som evt. indeholder navne eller link til matrialer.


på forhånd tak for hjælpen


10 tommelfingre er ok...så har du ikke savet nogen af endnu ;)
Hej Lav det selv folk Vi er flyttet ind i et... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har lige fået lavet noget tilsvarende.... en beton opføring, men uden bemærkninger i rapporten, så forsikringen dækkede den. Først checkede de om det var utæt, og det var det. Fugt målinger på væggenes bagsider i brusekabinen. Der var fugt, så en affugtning, men først ned med radiator og udkrasning af fuger, affugtning i tre uger. Efterfølgende oppudsning af væg maling nye fodlister osv. Og selve afløbet blev lavet af remaljeringsselskabet (fra Hjarnø), de lavede en PUR belægning af afløbsskålen og satte en ny vandlås i (reduceret rør diameter pga belægningen) siden fuge omkring afløb osv. Den elastiske fuge tog forsikringen med, også selv om der skulle kradser en betonfuge op først, krav eller ikke 🤨

Min skade blev lavet på ejerskifteforsikringen, da der ikke var nogen bemærkninger i tilstandsrapporten.

Som andre skriver er remaljeringsselskabet, de eneste forsikringerne accepterer og de giver i øvrigt 15 års garanti.


MVH Njord
Gregeren skrev den 28-01-2019 15:11:09

Så er det mærkeligt at i har fået slået mørtelfuger af ved 3 fliser og lagt elastisk fuge, hvis det ikke er noget tilstandsrapporten har påpeget?

Du må lige uddybe, for lige nu lyder det lidt selvmodsigende 😂

 Vi havde en anmærkning på synlig betonkant. Jeg blev rådet til at få det undersøgt, fordi skader som evt kunne føres tilbage til utætheder her, ikke ville blive dækket af forsikringen. Håndværker undersøgte det ved at banke dele af betonfugen op, og der blev ikke konstateret utætheder. Han fjernede den alligevel helt, mens jeg ikke var hjemme, og lagde en blød fuge i. 

Er der mere jeg skal uddybe?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Orla Nautrup skrev den 28-01-2019 20:21:18

Sådan undersøger man altså ikke om en afløbsskål er tæt   

Nej, sikkert ikke. Jeg har som sagt bedt håndværkeren om at rette op på fejlene flere gange, men uden at få svar. Anyway; jeg ville bare foreslå trådstarter at beholde betonfugen - det havde jeg selv gjort, hvis jeg kunne gøre det om :-)

Altså problemet er at der mellem afløbsskålen og risten er beton , her burde afløbet have været højere.


Det er spændende at høre hvad folk har fået lavet. 


Jeg er overrasket over ingen har meldt sig med en løsning hvor de har fået sat en forhøjning på afløbet.


10 tommelfingre er ok...så har du ikke savet nogen af endnu ;)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Kontor bob skrev den 28-01-2019 20:40:58

Altså problemet er at der mellem afløbsskålen og risten er beton , her burde afløbet have været højere.


Det er spændende at høre hvad folk har fået lavet. 


Jeg er overrasket over ingen har meldt sig med en løsning hvor de har fået sat en forhøjning på afløbet.

 Hvordan vil du gøre det hvis du ikke vil tage fliser op, eller hvis der ikke findes en ramme af passende højde? Det skal jo passe med færdig højde af eksisterende gulv.


Elektronikteknikeren

Ja så er der løsningen med at smøre betonen med et middel tilbage 😂


10 tommelfingre er ok...så har du ikke savet nogen af endnu ;)
Orla Nautrup skrev den 28-01-2019 20:43:40

Der findes sikkert ikke godkendte forhøjningsringe til din afløbsskål.

 Jeg kan tilføje at der oftest ikke accepteres forhøjerringe, også selv om de er godkendte osv. I forbindelse med mit hussalg et par år tilbage ville den bygningssagkyndige ikke give den andne bemærkning en en K3. Og det på trods af snakke om det netop er den VA godkendte type osv. Hans argument far forsikringsselskabernes krav... Og at man jo ikek kune vide om der på ydersiden er fuget med den korrekte fugemasse..... Direkte adslpurgt om han så også gav et tegltag en K3ér da man jo ikke kan vide om binderne er sat korrekt.... Men det afviste han og mente at det kunne han godt gå ud fra som udgangspunkt.....

Derimod accepteres en PUR renovering udført af remaljeringsselskabet af forsikringen.

Om de acceptere andet ved jeg ikke!


MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også