Gulvvarme - fjerne shunt og pumpe?

Hej. Jeg har et 205 M2 hus fra 2005 med gulvvarme i stueetagen og radiatorer ovenpå. Vi har gasfyr.

Vi havde service på fyret forleden, og vvs'eren foreslog at jeg fjerner shunten og shuntpumpen, fordi pumpen er slidt, og fordi han mente pumpen i fyret fint kan klare arbejdet - og vil have bedre af ikke kun at pumpe til shunten. Samtidig kan vi jo spare lidt strøm, og altså udgiften til en ny pumpe. Vi kører med en kedeltemperatur på 35, hvilket er nok til at holde varmen med radiatorerne ovenpå, og det burde kunne gå med trægulve og gulvvarmen også.

Har han en pointe, eller er der nogle ulemper ved at fjerne shunten?

Mvh

Hej. Jeg har et 205 M2 hus fra 2005 med gulvvarme... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Mit gasfyr kan lave mellem 3.5 og 15 kW. Det betyder at når det holder f.eks. 40 grader i fremløbet så brænder fyret måske kun svarende til 5 kW.

Fordi det kun køre 3 x 1 time i døgnet kører fyret jævnt. Bemærk også at fyret er tændt på stikkontakten - men fyret har via indstillingerne/automatikken sørget for at den kun køre 3x1 time.

Hvis fyret var standby hele tiden og husets gennemsnitforbrug var 1.5 kW - så ville fyret jo ikke kunne lave mindre end 3.5 kW - som vil betyde at fyret starter/stopper, da fremløbet bliver for varmt.

Problemet med nyere huse er at de ofte bruge langt mindre energi end det som fyret som minimum kan afgive - derfor vil fyret stå og starte/stoppe hele tiden. Så hvis man vil undgå start/stop - så skal der en buffertank til - eller man bruger sine 20 tons beton i gulvet som buffer.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis