Gulvvarme - fjerne shunt og pumpe?

palle22
palle22
Postnr: 8000
palle22 palle22

Hej. Jeg har et 205 M2 hus fra 2005 med gulvvarme i stueetagen og radiatorer ovenpå. Vi har gasfyr.

Vi havde service på fyret forleden, og vvs'eren foreslog at jeg fjerner shunten og shuntpumpen, fordi pumpen er slidt, og fordi han mente pumpen i fyret fint kan klare arbejdet - og vil have bedre af ikke kun at pumpe til shunten. Samtidig kan vi jo spare lidt strøm, og altså udgiften til en ny pumpe. Vi kører med en kedeltemperatur på 35, hvilket er nok til at holde varmen med radiatorerne ovenpå, og det burde kunne gå med trægulve og gulvvarmen også.

Har han en pointe, eller er der nogle ulemper ved at fjerne shunten?

Mvh

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Hvis du alligevel aldrig justerer temperaturen på din gulvvarmeshunt, og 35o er akseptabel har han ret. Du skal bare være klar over, at du så ikke mere har en "sikring" der sørger for at temperaturen i gulvvarmesystemet bliver for høj.

Søren O
palle22
palle22
palle22 palle22

Hej Søren

Ok, tak for dit svar. Er det et lovkrav at have sådan en sikring mod for høj temperatur i gulvvarmen? For ellers får jeg den fjernet.

Mvh

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Nej, det er ikke et lovkrav, men  du skal selv betale, hvis gulvet bliver ødelagt.

fase
palle22
palle22
palle22 palle22

Ok, så må jeg jo lade være med at skrue op for fyret :-)

Tak for svarene

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Du kan også sætte en retur termostat efter gulvarmens returmanifold, på strækningen tilbage til fyret. Så sikrer du at den ikke løber løbsk.

Elektronikteknikeren
palle22
palle22
palle22 palle22

Ok, tak. Det vil jeg overveje.

Skal der stilles på pumpen i fyret? Normalt skal den vist køre med konstant tryk ved gulvvarme - jeg ved ikke hvad standarden er i et fyrs pumpe? Den føder jo også varmtvandsbeholderen.

palle22
palle22
palle22 palle22

Fra vejledningen: 

"Pumpen har et efterløb på 10 min. efter varmekald til varmeanlæg. Efterløbstiden kan indstilles mellem0 og 210 min. eller konstant pumpe i vinterstilling.(Parameter 544).

Efter varmekald til varmtvandsbeholder, har pumpenefterløb til kedeltemperaturen er under 70°C. Temperaturen kan ikke ændres."

(THI 5-25 M40)

Hvad bør den indstilles til, og kan jeg selv gøre det?

Søren O
Søren O
Søren O Søren O

Du kan sikkert bruge den termostatventil der allerede nu er i din gulvvarmeshunt som "sikkerhedstermostat". Den vil lukke ved for høj temperatur.

Søren O
palle22
palle22
palle22 palle22
Søren O skrev den 23-01-2019 17:16:13

Du kan sikkert bruge den termostatventil der allerede nu er i din gulvvarmeshunt som "sikkerhedstermostat". Den vil lukke ved for høj temperatur.

Men er der nogen risiko uden ventil, så længe jeg holder fyrets temperatur hvor den er nu?

Thomas_Mygind
Thomas_Mygind
Postnr: 2880
Thomas_Mygind Thomas_Mygind

Jeg har samme setup - dvs. inden shunt-pumpe. I stedet kører fyret på ca. 35-45 grader afh. af udetemp. Har kørt sådan de sidste 10 år.

Derudover så har jeg begrænset den tid fyret kører til 3 gange 1 time per døgn. Så står fyret ikke og tænder og slukker (som jeg heller ikke tror er godt). Når fyret kører så kører det jævnt med brænding i en hel time.

palle22
palle22
palle22 palle22

Thomas; 45 grader lyder varmt - bliver det ikke et problem med trægulve? Jeg har ingen udeføler, så må justere temp manuelt, hvis de 35 grader ikke skulle være nok.

Ved du noget om pumpens indstilling? Kan man indstille noget dér ift. hastighed og hvor langt efterløb, den har? Og evt. sætte den til at lave konstant flow?

Thomas_Mygind
Thomas_Mygind
Postnr: 2880
Thomas_Mygind Thomas_Mygind

Min pumpe er udelukkende fyrets pumpe - som forsyner 4 radiatorer og 6 gulvvarmekredse. Pumpehastigheden kan jeg ikke indstille. De enkelte kredse er knebne, så flowet bliver fordelt. Det er kun de 3 gulvvarmekredse som er aktive det meste af tiden. De 3 øvrige er kun hvis det bliver rigtigt koldt.

Omkring 45 grader fremløb - så bliver gulvene aldrig så varme - da de kun får 1 time med max. 45 grader - tænker at gulvet kun bliver max. 30 grader varmt - bortset fra tæt omkring gulvvarmeslangerne.

Tænk også på at shunten på mange anlæg godt kan være reguleret på returløbet, så gulvet alligevel møder en meget varmere fremløbstemperatur (måske 60 grader), før det slår igennem i enden af gulvvarmeslangen. Så tror jeg trods alt at det er bedre at sænke fremløbet til max. 45 grader og køre 1 time.

palle22
palle22
palle22 palle22

Tak, det giver mening. Så mangler jeg bare at finde ud af, om jeg kan lave noget lignende på mit fyr - for ellers vil fyret ganske givet starte næsten konstant, når gulvvarmeanlægget tømmer kedlen for varmt vand. Servicefyren nævnte dog ikke noget om, at det kunne være et problem for fyret.

Søren O
Søren O
Søren O Søren O

Hvis du vil til at tænde og slukke fyret som Thomas, så vil jeg da absolut anbefale dig at beholde gulvvarmeshunten som den er. Det sikrer dig en jævn gulvvarmetemperatur uden overophedning. 

Hvis det skal give mening at slukke fyret i timevis, vil en buffertank være på sin plads.

Søren O
Vil du være med? Log ind for at svare.