Bordrundsav til reoler og skabe

PinkHenrik
PinkHenrik
Postnr: 6300
PinkHenrik PinkHenrik

Der er ingen tvivl om at det er en af de bedre maskiner i den prisklasse.
Du får både rullebord og parallelanlæg, så det ville være en god maskine, hvis du har pladsen til den.
Husk dog at udsugning næsten er et must til en rundsav, for de sviner helt vildt, ikke kun med almindeligt savsmuld, men også ganske fint støv.
Har du tjekket navne som Hammer og Felder ud ? (eventuelt Axminster i England) De hører nok til i den dyre ende, men det er kvalitet...    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Nigo
Nigo
Postnr: 4400
Nigo Nigo

Tak. Hammer og lign er lækre, men nok uden for mit budget.

Et tillægsspørgsmål: hvor køber man klinger henne og er der et godt startsæt? TS200 fra Holzmann bruger 200 mm, men synes de fleste af dem jeg kan finde er fx 210 eller 196 mm. Nu ved jeg jo ikke hvilken klinge der følger med, men det er mit indtryk at det plejer at være en ret grov sag.

Conrad har 15% indtil i morgen så regner med at smide min bestilling snart inklusiv en spånsuger ;-)

PinkHenrik
PinkHenrik
PinkHenrik PinkHenrik

Jeg bruger næsten udelukkende CMT klinger, fordi de bare er bedre end alt andet jeg har prøvet, og af bitter erfaring kan det ikke betale sig at købe billige klinger, da de enten hurtigt bliver sløve eller ikke er helt jævne.
Et gammelt udtryk siger:
Køb dyrt, græd en gang.
Køb billigt, græd mange gange.

CMT klinger kan købes forskellige steder, så det er bare med at søge lidt rundt, personligt bruger jeg Dorch & Danola. Men hvis du ikke er "bange" for udenlandske sider er der sikkert mange at gå i krig med   

Jeg bruger klinger Ø250 med henholdsvis 60tænder til fine tværsnit, og 40tænder til det mere grove. Men jeg har også billige klinger med 24 tænder til grove langsgående snit, samt tynde klinger der ikke fjerner så meget træ. De bliver mest brugt til ædeltræ der er dyrt og derfor vil jeg ikke spilde træ med en bred klinge   

Nigo
Nigo
Postnr: 4400
Nigo Nigo

Ok. Havde også luret at CMT var mærkeT!  ;-) Kan man godt bruge en 196 mm klinge selv om der står 200mm? Synes jeg læste et sted at de 200mm var max

PinkHenrik
PinkHenrik
PinkHenrik PinkHenrik

ja du kan sagtens sætte en mindre klinge i, bare centerhullet passer.
Du skal selvfølgelig lige justere spaltekniven så den passer med klingen...

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Båndsav klinger
    Værktøj og maskiner
  2. Erfaring med Einhell Bordrundsav
    Værktøj og maskiner
  3. Klinger til multicuttere
    Værktøj og maskiner
  4. Gamle Hepplewhite skabe.
    Om Lav-det-selv
  5. Bordrundsav vs dyksav?
    Lav-Hus