Radiatorer afgiver klik lyd

Hej

Vi er flyttet i nyt hus, og efter kulden er taget til døjer vi meget med at vores radiatorer kommer med en klik/banke lyd.

Typisk er der måske 20 sekunders mellemrum, men i nat stod den vel og klikkede lystigt med 2 sekunders mellemrum - det lyder lidt som om der står en med en skruetrækker og stikker til radiatoren.

Jeg har udluftet alle radiatorerne, der var stort set intet luft, kun vand.

Det er fjernvarme med en Redan varmeveksler.

Det er radiatorer af nyere dato, rørføringen er jern rør i væggene.

Nogle der har et godt bud?

God aften.

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan være fra de steder hvor rørene går gennem vægge, gulve eller etageadskillelse. Når der kører mere vand igennem, udvider og flytter rørene sig og rammer gennembrydningerne.


 

Men kan det virkelig give sådan en fin klik lyd? Og kan det være så voldsomt at det i perioder vil klikke med 2 sekunders mellemrum og andre gange måske 20-30 sekunder?

Det skal nævnes at radiatorerne står på samme indstilling hele døgnet, men der opstår stadig klik lyd i perioder.

Forsøg at ændre hastigheden på din alpha 2 pumpe, til hhv. CP (Gulvvarme og radiatorer trin 3 og 4 til højre for "auto") eller PP (Kun radiatorer, trin 1 eller 2 til h. for "auto").



 

Kan du specificere? :-) således ser apparatet ud:

Den indstilling jeg snakker om, er på din cirkulationspumpe, ikke selve varmevæksleren.

Et eller andet sted finder du en rød/sort rund enhed på centralvarme røret til cirkulation i dine rør.


 

På din video lyder det entydigt som termisk udvidelse/termiske spændinger.


Steensen skrev den 24-01-2019 19:09:53

Den indstilling jeg snakker om, er på din cirkulationspumpe, ikke selve varmevæksleren.

Et eller andet sted finder du en rød/sort rund enhed på centralvarme røret til cirkulation i dine rør.

 Jeg kan ikke umiddelbart se noget lignende på vores anlæg.

Bent Andersen skrev den 24-01-2019 20:43:14

På din video lyder det entydigt som termisk udvidelse/termiske spændinger.


 Kan man gøre noget ved det? 

Vi får ikke rigtig sovet for tiden - lydene er der natten igennem

Er ved at være parat til at sætte nogle igang med at ændre til gulvvarme, hvis det kan løse problemet - havde dog håbet på noget mindre omfattende.

Det kan være enormt svært at identificere hvor, men det er stensikkert ét eller flere steder, hvor rørene går stramt igennem en væg, gulv eller etageadskillelse. Prøv i første omgang at se bag rosetterne, hvor rørene stikker ud. Går rørene stramt mod væggen eller gulvet, vil de knirke, når de bliver varmet op.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis