Hvordan ventilerer jeg effektivt fugt ud af kælderen?

Jeg vil gerne reducere luftfugtigheden i kælderen ved at ventilere fugten ud. Men jeg er i tvivl om, hvad der skal til for at gøre det effektivt.    

Ved hjælp af en trådløs vejrstation, en trådløs kontakt, en badeværelesventilator og en app på telefonen har jeg fået lavet en løsning, der automatisk ventilerer kælderen, når det kan svare sig at udskifte luften. Løsningen tager højde for reltativ luftfugtighed og temperatur både inde og ude, så jeg ikke trækker varm fugtig luft ind om sommeren, som så kondenserer i den kolde kælder og bidrager til øget fugt.

Teknisk set fungerer løsningen fint, men jeg tror ikke, den ene ventilator, jeg har sat op, er tilstrækkelig. Det er den billigste model, jeg kunne finde (95 m3/t). Endvidere har jeg brug for at sikre mig, at der ikke kommer luft ind i kælderen udefra, når udeluften bidrager til øget fugt. Derfor har jeg tænkt en løsning med tre ventilatorer, som skitseret på nedenstående tegning, der alle suppleres med et lukkespjæld. Nr. 1 og 2 (jf. tegningen) skal suge luften ud, mens nr. 3 skal blæse luften ind.

Jeg har følgende spørgsmål til løsningen, som jeg håber nogle af jer kan hjælpe med:

1. Kommer det til at fungere?

2. Hvor kraftige ventilatorer skal jeg anvende? Kan jeg nøjdes med de billige modeller jf. ovenfor?

3. Vinduerne (enkeltlagsglas) er noget utætte. Skal jeg forsegle dem med en forsatsrude?

4. Jeg har set nogle kommercielle løsninger, hvor luften suges ud nede ved gulvet. Argumentet er vist, at luften ved gulvet er kold og fugtig, og at det derfor er mest effektivt at suge denne luft ud. Bør jeg også suge luften ud ved gulvet? 

 

 Lidt fakta:

- Kæderen er på ca. 70 m2

- I løbet af vinteren svinger den relative luftfugtighed mellem 48 og 58 pct. Om sommeren er den noget højere. 

- Min kæder er uopvarmet, og jeg ønsker ikke at bruge penge på at varme den op.

- Der er omfangsdræn og isolering på ydresiden af kældervæggen.

- Jeg ønsker ikke at bruge penge på strøm til en affugter 

- En luftsolfanger kan ikke monteres uden at skæmme husets facade

- Løsningen skal være billig

- Dørene mellem rummene i kælderen  står altid åbne

- Spec på den nuværende ventilator ses her: https://www.billigvvs.dk/Badevaerelse-Badventilatorer-Duka--Duka-EL-600-Ventilator-Standard-Oe100-mm-Hvid-1091423.html 

31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Spændende projekt :-)

Beregner du den absolutte luftfugtighed, eller hvordan er styringen sat op?

Du kan sikkert finde inspiration i projekter med Arduino som styrkende.


Lige nu gætter jeg på at relativ fugtighed er 50 (7 g vand /m3) i kælderen, 45 (12 g/m3) i din stue og 90% (5 g/m3) udenfor. 

Bemærk at jeg i parentes har skrevet den absolutte fugtigheder - som viser at du skal fjerne luft fra din stue og ud. Dvs. al luften skal komme ind i kælderen !

Hvis det var mig ville jeg lade alle 3 blæsere suge luft ind - og så ville jeg gøre der om morgenen - f.eks. kl. 7-9 hvor fugtigheden udenfor er lavest (færrest g/m3).

Tak for svar Thomas.

Jeg har sat en Netatmo vejrstation om med en sensor i kælderen og en udenfor. Den måler relativ luftfugtighed og temperatur. De data tilgår en app, Stringify, som jeg har sat op til at beregne dugpunktet ude og inde. Hvis dugpunktet ude er lavere end inde, tænder den automatisk et relæ, sonoff, der er tilsluttet ventilatoren. Er det modsatte tilfældet slukker den relæet. Det er en prisbillig automatisk løsning, som jeg nemt kan tilpasse og hele tiden giver mig et overblik over kælderens tilstand via telefonen.

P.t. er RH 52 pct. i kælderen, temperaturen i kælderen er 14,0 C. 

Udenfor er RH 100 pct. og temp. er 1,0 C

Stuen er irrellevant i den sammenhæng (vil jeg tro), da adgangen til kælderen er via en dør med tætningslister. Men her er RH 37 pct. og temp. 21,4 C.

 Hvis jeg sætter alle blæsere på ind, kommer der vel overtryk i kælderen, hvilket reducerer effektiviteten af blæserne? 

Med automatikken tænker jeg at tidspunktet er irrellevant? Den finder jo selv ud af, hvornår det kan svare sig?

Hej Egense, jeg har lavet ca samme projekt i min kælder bare baseret på vejrdata fra en webservice og så også et relay som tænder når det kan betale sig at lufte ud. Jeg har også blot en billig ventilator og oplever det samme, at den gør en meget lille forskel. Hvis jeg i stedet åbner vinduerne i kælderen med gennemtræk så fungerer det mange gange bedre (faktisk var 1. udgave af løsningen blot en besked på telefonen når man kunne lufte ud). Dermed bevidst at ideen er god nok, men at det faktisk ikke er lige til at lufte effektivt ud mekanisk. Hullet i min kælder er 100 mm, men jeg forstiller mig at hvis man gik op på 150 mm og lavede både ind og udsugning så må det kunne mærkes, men jeg har ingen erfaring. Jeg lytter med på gode løsninger der måtte komme i denne tråd.

Udsugning i gulvhøjde tror jeg ikke på, udsugning bør vel ske højest muligt hvor luften er varmest og holder på mest fugt.

Ret enkelt beskrevet, skal du skifte varm luft ud med kold luft udefra, for at fjerne fugt, da den varme luft indeholder flere gram vand pr m3 end den kolde.

Altså opvarmning i en eller anden grad for at få en tør kælder, men der er jo også alternativet (som du afviser) med en affugter, som dog også skal have varm luft for at være effektiv.

Annonce

- I løbet af vinteren svinger den relative luftfugtighed mellem 48 og 58 pct. Om sommeren er den noget højere.  citat slut .....Det er meget tørt og det virker noget hysterisk med vejrstation og ventilatorer , naturlig udluftning ved hjælp at 4 - 6 luftventiler burde være nok . husk på at før man havde tørretumbler , blev   kælderen om vinteren tit og ofte brugt som tørrestue og tøjet var tørt inden for 1 døgn .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Orla Nautrup skrev den 21-01-2019 22:52:31

Ret enkelt beskrevet, skal du skifte varm luft ud med kold luft udefra, for at fjerne fugt, da den varme luft indeholder flere gram vand pr m3 end den kolde.

Altså opvarmning i en eller anden grad for at få en tør kælder, men der er jo også alternativet (som du afviser) med en affugter, som dog også skal have varm luft for at være effektiv.

 Det er jo den optimale og dyre løsning, men om sommeren kan man komme langt ved at lufte ud på de rigtige tidspunkter. Det koster næsten ingenting, men man kan selvfølgelig blive ramt af at vejret ikke tillader udluftning i en uge i træk. Hvorfor jeg også supplerer med en affugter. Man kan sige at automatisk udluftning sikrer frisk luft og mindst muligt brug af affugter.

karl smart skrev den 21-01-2019 23:02:01

- I løbet af vinteren svinger den relative luftfugtighed mellem 48 og 58 pct. Om sommeren er den noget højere.  citat slut .....Det er meget tørt og det virker noget hysterisk med vejrstation og ventilatorer , naturlig udluftning ved hjælp at 4 - 6 luftventiler burde være nok . husk på at før man havde tørretumbler , blev   kælderen om vinteren tit og ofte brugt som tørrestue og tøjet var tørt inden for 1 døgn .

 Ja fordi man havde et gammelt energi-ineffektivt oliefyr som varmede kælderen op. Hvis du sætter 4-6 passive luftventiler op risikerer du at få problemer om sommeren. Derfor er der mange som har varme på deres kælder om sommeren. Egense vil vist gerne undgå varme.

Tak for gode input.

Om sommeren kommer luftfugtigheden væsentligt højere op. Så jeg vil gerne gøre noget for at holde fugten nede. 

Jeg oplever det samme som Stig. At åbner jeg døren og et vindue i kælderen 10 minutter opnår jeg en langt større effekt end ventilatoren giver på en time. Problemet er bare, at det ikke er automatisk.

Jeg kan forstå, at det ikke giver mening at ventilere ved gulvet. Så det vil jeg undlade. Hvis I er nysgerrige kan I her se nogle af de kommercielle produkter, der gør det: 

https://www.wavehomesolutions.com/w...ment-unit/ 

https://ezbreathe.com/products/base...on-system/ 


Men giver det mening for mig at sætte nogle flere ventilatorer op som angivet? Og kan jeg nøjedes med de billige? Hullerne er der allerede i væggen.

Og giver det mening med forsatsruder for at undgå, at der slipper fugtig luft ind om sommeren?

Hele projektet handler jo om kontrolleret luftskifte. Du skriver, at vinduerne er utætte, og så længe de er det, sker der en masse ukontrolleret. Så før jeg gik gå igang med avancerede løsninger, ville jeg starte med at tætne vinduerne og så tage den derfra.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis