Opbygning af loft på badeværelse i stuen med våd rum ovenover.

Kontor bob
Kontor bob
Postnr: 2860
Kontor bob Kontor bob

Hej alle sammen

Jeg er ny husejer og også ny herinde :) Men har allerede læst mange node indlæg herinde.

Jeg har et spørgsmål til dampspærre imellem badeværelser der ligger over hinanden (stue og 1. sal). der står i SBI anvisning 252 at "det må ikke anbringes dampstandsende lag i lofter mellem to vådrum". men der står også at "lofter i vådrum skal normal udfører lufttætte for at hindre opstrømning af varm fugtig luft".

Hvordan skal loftet opbygges i det badeværelse som ligger i stuen ? 

Jeg har taget loftet ned i forbindelse med at der skulle trækkes nogle nye rør, og nu skal til til at sætte det op igen, men hvordan skal konstruktionen være? 

Jeg kan fortælle at den gamle konstruktion var (set fra bunden og op). Profilbrædder, Alu-kraft , forskalning, rockuld, elinstallationer. Umiddelbart tænker jeg at gøre det samme, men uden nogen dampsærre og evt. med gipsplader i stedet.

Hvad siger i til det ? ;)

10 tommelfingre er ok...så har du ikke savet nogen af endnu ;)
Kontor bob
Kontor bob
Kontor bob Kontor bob

Er spørgsmålet for svært

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Der behøves ikke dampspærre overhovedet hvis det er imellem 2 rum som har samme temperatur. Dette gælder generelt, for der afsættes kun fugt når luften fra det varmere rum møder kold luft. 

Jeg har hør en byggesagkyndig beskrive alucraft som noget enhver håndværker kan " pisse igennem). Så det har ikke nogen særlig betydning om det er der eller ej.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Kontor bob
Kontor bob
Kontor bob Kontor bob

Tak for svaret, men hvordan gør man så noget lufttæt ? er 2 lag gips nok ?

Kontor bob
Kontor bob
Kontor bob Kontor bob

Hej igen

Jeg prøver lige at stille mit opfølgningsspørgsmål igen.

Hvordan gør man så loftet lufttæt ? (som der står i SBI 252 at det skal være)

Jeg vil også lige høre om en ide min ven kom med. Hvad med at man installerer en dampspærre, men så installerer en eller anden form for ventil, så man kan se hvis der kommer en vand skade?

Vil du være med? Log ind for at svare.