Hulmursisolering i høm typehus fra 1970? Hvad er ventileret hulmur?

kunddizzle
kunddizzle
Indlæg: 5
Postnr: 8260
kunddizzle kunddizzle

Hej

Jeg har købt et høm typehus fra 1970. Det er ca identisk til nedenstående billede som er lånt fra web. 

Jeg ville gerne hulmursisolere det, men bliver frarådet af jydsk tagteknik at gøre det da hulmuren er ventilerende. De anbefaler indvendig isolering på 20cm hvis man vil gøre Noget, det er dog ikke rentabel.. 

Der findes en del af denne type huse i Aarhus som Er hulmursisoleret og kunne ikke finde nogle problemer nævnt i tilstandsrapporten. 

1. Kan nogen forklare hvad en ventileret hulmur er eller om det opfundet begreb? (jeg var googlet en del uden held) 

2. Kan jeg hulmurisolere dette hus? Og hvad vil i anbefale? Konstruktion er tegl, 7cm hulrum, Fiber plank mm. Se evt oppe i højre hjørne på billede for detaljer. 


På forhånd tak 

mfrost
mfrost
Indlæg: 1541
Postnr: 9400
mfrost mfrost

En ventileret hulmur betyder at der ikke er nogen isolering i væggene men der er ventileret med riste..... 

kunddizzle
kunddizzle
Indlæg: 5
Postnr: 8260
kunddizzle kunddizzle

Tak. 

Jeg er på udebane her, så beklager min uvidenhed. 

Men hvordan er andre mur/vægge konstruktioner ventileret/ikke ventileret og hvorfor kan de hulmursisoleres uden problemer?

Så længe ydermuren kan ånde og er over niveau, hvilket dette hus er?


Her er direkte link til billedet, i meget bedre opløsning:
https://tegningerhoemhuse.files.wordpress.com/2013/07/hultsfreds-huse-160-c3a5r1.png

nu med et LINK


Danijel
Danijel
Indlæg: 28
Postnr: 8000
Danijel Danijel

Du skal på ingen måder efterisolere ved at fylde hulrummet ud. 

Hvis din type væg kræver ventilation, kontra en fx fuldmuret væg, må ventilationsspalten ikke lukkes.

Du kan samlinger dit med et hus hvor der er tegl formur og bagvæg i træ. 

Hvis du vælger at efterisolere, kan du gør som anbefalet. Vær dog opmærksom på dampspærre. Hvis der findes et eksisterende dampspærre, skal denne nedtages og der etableres en ny (max 1/3 dele i isoleringen.)

kunddizzle
kunddizzle
Indlæg: 5
Postnr: 8260
kunddizzle kunddizzle

Tak for fint svar. 

Det virker for kompliceret at isolere indvendigt, både prisen, færre m2.. 

Fiberplank som beskrevet her har vel også En eller anden isoleringsværdi? Derudover bliver der isoleret med i alt 350mm på luft og der kommer nye vinduer og døre i over alt. 

Har i forslag til andre ting? Læste det kunne være en ide at sætte nogle plader bag radiator og det giver måske meget mening når nu vægge måske er kolde? 

Deres nuværende forbrug er omkring 20.000kr/år med 100mm isolering i loft og utætte vinduer/døre fra 1970, for 160m2 plus 80m2 kælder. Jeg vil gerne tættere på det halve hvis muligt.


Danijel
Danijel
Indlæg: 28
Postnr: 8000
Danijel Danijel

Det var da så lid.

I hvilke område, i Aarhus, har du købt hus ?  

At skifte vinduer, isolere taget giver bestemt en del besparelse. 

I energirapporten fremgår det tydeligt, hvad der er rentabelt.

Hvis du kaster dig ud i lave nyt gulv, er der også en del at sparre, samt komfort ved evt. gulvvarme. Men det koster naturligvis  

Du kan eventuelt også efterisolere udvendigt, det skal lige undersøges nærmere, og det koster naturligvis også.

Skifter du lofter? 

Skifter du vinduer/døre? 

Et forbrug er meget individuel, hvis der har boet ældre mennesker som typisk kræver meget varme   , ja så løber det jo op.



kunddizzle
kunddizzle
Indlæg: 5
Postnr: 8260
kunddizzle kunddizzle

Det er i Åbyhøj

Vi skifter alle døre og vinduer, nye gips lofter, nyt filt overalt, nyt el, sliber gulve samt Nyt køkken. Så det bliver en stor omgang. 

Jydsk tag teknik frarådede også udvendig isolering af samme årsag som hulmur. 


Danijel
Danijel
Indlæg: 28
Postnr: 8000
Danijel Danijel

Det lyder da lækkert, en dejlig stor omgang. Vi skal i gang med præcis det samme i Egå , inkl. nyt terrændæk og dermed banke 40 ton beton og slagger op     … 

Det er derfor at jeg skriver " at det skal undersøges nærmere". 

Du kan sagtens isolere udvendigt, men det kræver lige nogle beregninger for at finde dugpunktet, herunder det korrekt tykkelse af isolering. 

Hvis du skrifter loft, kan du sætte et nyt dampspærre op, hvor du tætner det mod ydervæggene med fuge og klemmer det med en liste. 

Det gør huset mere tæt, ergo et bedre forbrug. 

Men så vil jeg tilføje friskluftsventiler i vinduerne, da husene fra den alder muligvis ikke har tilstrækkeligt ventilation, beregnet til et tæt hus.

mtdk
mtdk
Indlæg: 7
Postnr: 4200
mtdk mtdk

Da vi købte vores hus (høm hus/hultsfred) fra 1973, så undersøgte vi den samme sag
og vi blev også frarådet isolering af hulmur (samme af en bekendt som er byggesagkyndig).

Vores oplevelse er at fiberplank ikke er det ringeste materiale, da det faktisk isolerer. Jeg fandt en ældre skitse hvor lambda værdi var angivet i et skema for hhv. fiberplank, stenuld, rockwool, flamingo, træ osv. - det ligger derude i cyberspace et sted :-)

Hvis du skal i gang med vinduer, så kan det godt betale sig at overveje monteringen. Vi fastholdt en montering i bagvæg og IKKE i skalmuren. Vi har ikke en rem eller hvad det hedder (:-) ) og muren er således fritstående på vores hus, bortset fra de enkelte søm som er brugt som murbindere. Vi har haft den ene endemur delvis nede pga. blæst - så den type skalmur holder ikke til det store :-) Så vinduer hus os, blev monteret på samme vis som
de oprindelige (da der så samtidig ville blive et isoleringsproblem rundt om vinduerne)

Vil du være med? Log ind for at svare.