Væltet væg...

Hel alle LDS’ere,

Vi er i fuld sving med at renovere vores bindingsværkshus (to længer) fra 1875. Tanken er at vi står for nedrivning af vægge og optagning af betongulv... måske også udgravningen... Opbygningen skal vi have håndværkere til... 

Huset blev renoveret i 1982, hvor der blev sat nye spær på den ene længe... det er den længe jeg har spm til... gulvet var lagt på strøer på et klaplaget... alle vægge (på nær een) var af gasbeton elementer (2.1. meter høje), hvor nogle var sømmet til spærene for at holde dem på plads... alle elementer var placeret inde på betondækket, med isolering imellem vindpap/ydervægge... Gavlen er 25 cm brede lecablokke.

Men til mit spm. Jeg undrer mig meget over at vi under nedrivningen af det indre ender op med eet stort rum på 5.7 meter gange 12.5 meter... uden der er en eneste væg... Der VAR godt nok en enkelt væg (af lecablokke), muret på fundament, men den var muret helt ud i tavlerne på ydervæggen, og bar ikke spærrene... Resten af væggene i pågældende længe var som sagt sat på klaplaget. 

Nu er jeg blevet vildt bekymret for at vi har fjernet noget der imod sund fornuft faktisk kunne være stabiliserende... men det giver bare ikke mening, da en stabiliserende væg ikke ville hvile på tavlerne, men på selve bindingsværket. Ydervæggen havde i øvrigt ingen revner der kunne være tegn på belastning...

Er der grund til at være bekymret?


Mvh En bekymret gør-det-selv-mand


1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ved jeg ikke noget om. Dårligt svar men så forsvinder spørgsmålet ikke ud i det blå de næste par dage.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis