COP på luft luft varmepumpe

Paddington
Paddington
Postnr: 8543
Paddington Paddington

Jeg har ledt og ledt efter Panasonics COP for deres luft-luft varmepumper, jeg kan finde COP ved --7 grader og lavere i databladet/salgsdokumentation.
Men det som er relevant for mig - og ville jeg tro - for de fleste andre, er COP ved en typisk dansk vintertemperatur mellem 0 og +5 grader.

Hvordan finder jeg den?

Jeg ringede til Panasonic, den mand jeg snakkede med vidste ingenting...

karl smart
karl smart
Postnr: 2600/2700
karl smart karl smart

Nu er det sådan at man ikke bruger cop værdier mere , men er gået over til scop værdier , som viser et årligt gennemsnit for en varmepumpes ydelse , reference værdierne er en ude temperatur på +7 C og en inde temperatur på + 20 C .

Elektriker gennem 45 år .
calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
Paddington
Paddington
Paddington Paddington

Ja jeg har set SCOP værdierne, men det hjælper ikke hvis jeg vil holde eksempelvis et  værksted frostfri eller på 10 grader, og ønsker en ide om hvor effektive VP er ved de temperaturer

RasBo
RasBo
Postnr: 4000
RasBo RasBo

Prøv at skriv de værdier du kan finde ind i Excel og ekstrapolér så værdierne ned til den temperatur du ønsker. Det kan man godt hvis man bare ønsker en indikation af effektiviteten

Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

RasBo
RasBo
Postnr: 4000
RasBo RasBo

Jeg kan godt hjælpe dig med det hvis du lige sender modellen. 

Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Paddington
Paddington
Paddington Paddington

Jeg ved godt man kan lave kurver med få punkter og lave et estimat, men problemet ved de temperaturer der er opgivet er jo, at der sker en stor ændring i COP værdien lige omkring de temperaturer jeg nævner.

Jeg overvejer disse:
Panasonic HZ25TKE
Panasonic Etherea NZ25TKE

karl smart
karl smart
Postnr: 2600/2700
karl smart karl smart

Du kan ikke få nogen bedre varmepumper end de to du nævner her , generelt set jo højere ude temperaturen er og jo lavere man ønsker inde temperaturen , jo billigere er det i drift , 

Elektriker gennem 45 år .
calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. SCOP
    Fyr og opvarmning
  2. varmepumper
    Grøn energi og sparetips
  3. Varmepumpe luft-luft
    Fyr og opvarmning
  4. Varmepumpe luft/luft
    Grøn energi og sparetips
  5. Luft /vand varmepumpe Panasonic all in one
    Fyr og opvarmning