Selvbærende spær i bondehus?

Nu bliver det lidt kedeligt, men har endnu et spørgsmål om bærende vægge. Vi bor i et gammelt byhus fra 1897, med hanebåndsspær. Og vi har en væg vi gerne vil fjerne. Jeg har engang hørt en fortælling om at denne type af hus, det vil sige lange og smalle, blev bygget fordi det var en måde man dengang kunne bygge selvbærende tagkonstruktioner. Ved ikke om det er rigtgt, men det giver i hvert fald en smule mening. Huset er blevet totalrenoveret i starten af 00'erne, desværre kan jeg ikke finde ret meget information om det på weblager. På en gammel byggeteknisk plantegning findes det en væg der er af let konstruktion, ved renovering er denne væg nu flyttet lidt og jeg tror den idag består af gipsplader på stålskelet (altså let konstruktion). Hvad er jeres bud, kan vi fjerne den uden problemer? Har vedhæftet gammel byggeteknisk plantegning, samt den nyere plantegning fra salgsopstilling.Stort tak på forhånd!


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Byhuse med spær med hanebånd fra slutningen af 1800 tallet hvor det frie spænd var under ca. 7 meter, var oftest uden understøtning i husets længderetning, hvilket din plantegning også indikerer.

Spærrerne var fastgjort til bindbjælker der hvilede på indervæggen som forhindrede udskridning af spærrerne, hvilket også fremgår af din tegning.

Afslutningsvis var der ofte monterede udhængsskalke som vist på din tegning for tagafslutning.

Du nævner nye lette skillevægge som også indikerer at de ikke er bærende. Ud fra dine tegninger vil jeg vurderer at skillevæggen markeret med rød kan fjernes uden problemer.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Stort tak for informativt og hjælpeligt svar! Så må jeg gå igang med projektet.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis