Isolering under gulvet - hvordan, og hvad med fugtspærre?

Hej Alle

Jeg har brug for noget input omkring isolering under gulv. Vi skal have det gamle gulv op, og efterfølgende lagt gulvvarme i plader, hvor jeg naturligvis gerne vil isoler så godt som muligt. 

Nu har jeg ikke set gulvets stand, men den bedste løsning vil være at niveller dækket, fugtspærre , EPS plader, gulvplader, dæmpning, trægulv.

Kan man lave en kombi, hvor man bruger 50 mm blødisolering sammen med 20mm EPS. Så vil det være fugtspærre, EPS, blødisolering, gulvplader, dæmpning, trægulv. Der ventilation under strøerne, og fugtspærrene er nok ikke nødvendig.

Idag er gulvet lavet med strøer og 50 mm blød isolering. Ingen fugtspærre.

Angående fugtspærre, så læser jeg flere steder at den skal ligges på betondækket - på hvilken side vil kondensen opstå, og hvorfor? Andre steder lægges denne lige under, undergulvet og ovenpå strøer, altså mellem organiske materiale? Er der en som kan forklare princippet og problematikken?


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Hej Alle Jeg har brug for noget input omkring... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nu ved jeg ikke hvor meget isolering du har plads til, men du kunne overveje at benytte grå EPS da den isolerer bedre end den hvide, hvilket er vigtigt ved gulvvarme.

Endvidere er der beskrevet i eksemplerne hvor i konstruktionen du skal lægge din plastfolie. Du kunne vælge én som også er godkendt som radon spærre, så du får sikret konstruktionen hele vejen rundt.


Elektronikteknikeren

Jeg tænker godt at der kan være en Sundolitt C60 over det hele. God pointe med radon spærren.

Så bliver det følgende fremgang, fra bunden ->

Betondæk
Afretning
C60'er eller lig.
Folie
Gulvplader
Dæmpning
Trægulv


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **

Nemlig.

Plastfolien føres med op ad væggen over færdig gulv hele vejen rundt, hvor den fuges mod muren i samme arbejdsgang som fodpaneler skrues fast, og klemmer folien fast mod væggen. Herefter skæres den af så den ikke stikker op over panel.

Så har du en helt tæt spærre.


Elektronikteknikeren

Kig på sundolitt Climate 

eller Jackon super EPS.

Det er godt givet ud med den ekstra isoleringsværdi.


Elektronikteknikeren

Jeg vil kigge nærmere på de to. 

Med hensyn til plastfolien, fuger man den fast til væggen bag panelet, eller mener du den afsluttede arbejdsgang med at skulle fuge langs kanterne på panelerne?


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Annonce

Man fuger folien mod muren og spænder panelerne på, men det kommer lidt an på vejledningen når det også er en radon spærre, så følg anvisningerne på produktet.


Elektronikteknikeren

Når jeg finder folien, så følger jeg producenten.

Men hensyn til gulvvarme, er det at presse den, ved at trække 20 mm slanger igennem 25/20 tomrør, eller skal jeg op i en 28/23 med passende rørskål? Rørskåle i stenuld virker mere fleksibel til bøjninger end skum - noget input omkring dette?


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **

Hvorfor skal de i tomrør? Stenuld er bedst til bøjninger ja. Monter på et lige stykke, og skub hen over bøjning.


Elektronikteknikeren

I stuen skal der være 3 zoner, og jeg kan ikke se hvordan jeg kan ligge gulvet, og få slanger retur, uden at køre det hele i tomrør. Jeg håber at mine tegne even kan give dig et indtryk af det. For at få plads til alle rørene, var tanken at rille dem ned.


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis