Hvad gør disse afstivere på tagspær?

Kære lds


Jeg vil gerne vælte en 10cm tyk væg i lecabetonsten. I alt ca 1.7 meter. Jeg bor på øverste etage og kravlede derfor på loftet for at se, om der hviler noget for tagkonstruktionen på den.


Der er ingen direkte spær der hviler på  den. Men jeg fandt, at der går nogle afstivere fra de store spær ned på nogle bjælker, der ligger på loftet og møder nye spær hvor loft og tag møder hinanden. Disse bjælker går hen over den væg, jeg gerne vil vælte. Men spørgsmålet er, om væggen bærer dem?


Her kan man se en af de afstivere:


Den går ned på sådan en bjælke her, der ligger under isoleringen:


Der går i alt to bjælker henover den lecastensvæg, jeg vil fjerne. Jeg har indtegnet hvordan de går under rockwoolen her: (den væg jeg vil fjerne er ca 20cm efter spæret på billedet. Bjælkerne forsætter altså forbi den og møder et andet spær længere ude. Men de hviler på loftet)


Hvad tænker I. Bærer disse bjælker noget og derfor også væggen?


Mvh


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der ikke er noget der hviler på væggen så holder den jo umiddelbart ikke noget? 🤔 

Kan muligvis have misforstået teksten 

Mange tak for svar


De to grønne streger, jeg har tegnet ligger direkte på loftet (gulvet her). De går henover der, hvor væggen er nedenunder. Men der er ikke skruet ned i den.

De to grønne streger er hver forbundet med tsgspæret med den 'afstiver' (eller hvad det er) som jeg har forsøgt at vise på første billede.

Giver det mening?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

ja, så havde jeg vidst misforstået det du skrev. 

Først og fremmest vil jeg sikre mig at jeg forstår det ret 

Blå, spær. Rød, afstiver. Lysegrøn er de bjælkerne og de går henover gul, som er din væg? 

Er det forstået rigtig, og bjælkerne ikke lægger i direkte kontakt med væggen. så synes jeg at du skal tjekke hvor bredt rummet bliver, hvis altså du vælter væggen. Da det er bjælkelaget du skal være bange for. 

Det det bærer taget ser ud til at blive båret af de murerede vægge. 

🤔 

Ja det er helt rigtigt forstået!!


Dvs det er loftet (og ikke taget) der bliver båret af væggen? Og hvad tror du afstivere er til for?


mange tak for svaret

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Vær opmærksom på at de omtalte lægter måske oprindeligt ikke har båret noget, men over tid når huset sætter sig kan de komme til at have en medbærende egenskab, som gør at lofter eller andet vil give sig lidt hvis de bliver savet ned.

De kan også have haft funktion af midlertidig ophæng af lofter mens indervægge blev rejst under opførelse af hytten.


Elektronikteknikeren
Annonce

Før du gør noget som helst , få en fagmand til at se på sagen , du kan ikke bruge hvad hjælpsomme lav det selv folk vurdere ud fra nogle fotografier til noget som helst , du risikerer at stå med et dødeligt såret tag.................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Enig


Elektronikteknikeren

Tak for alle svarene.


Jeg har en ingeniør på projektet, fordi det er en del af en større renovering. Men hun havde aldrig før set den slags afstivere ned på bjælker i et loft. Hun er derfor usikker på, om de overhovedet aflaster noget. Hun vil derfor konsultere nogle håndværkere.

Derfor ville jeg også gerne have en second opinu her fra lds.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Noget helt andet. Du skriver du bor på øverste etage. Taler vi lejlighed eller til leje. Uanset hvad kan du være i den situation, at du skal have tilladelse fra ejer/ejerforening til at foretage det ønskede. Så undersøg lige det også.

Når det er lejlighed skal sagen også forbi teknisk forvaltning hos kommunen.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis