Skifte fra halogen- til ledspots

Hej.

Jeg er ved at skifte 7 halogenspots til led i mit køkken. Men er i tvivl om jeg skal skifte transformer/driver (tror jeg skal, men hvad skal jeg lige skifte til). Lige nu sidder der 2 stk Halotronic htm 150/230-240 som styrer de 7 spots.

De bliver tændt/slukket af 2 kontakter, hvor den ene er en skydelysdæmper. Når man trykker for at tænde/slukke, har de en slags fjeder i sig (kiptryk hedder det måske)

Skal jeg have fat i en led driver? og kan jeg skifte de 2 Halotronic til 1 driver? Eller er der andre muligheder?

Meget grøn på området :-)

Vh Jakob

God weekend


53 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du med de 7 spots vælger en effekt der kommer over 50w som er minimum for dine transformere, kan du muligvis bruge dem. Eller rettere, du skal bruge den ene til at drive det hele. De to bliver dog nogle ret kraftige pærer.

Derfor vil jeg anbefale en driver:

https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-driver

Husk at den skal være dæmpbar og have et effekt spænd som svarer til den samlede effekt fra dine lyskilder.


Elektronikteknikeren

Det hvide kabel ligner ikke downlight kabel, det skal det med stor sandsynlighed være, jeg går ikke ud fra at kablet er en integreret del af fatningerne?

Du skal i så fald skifte dit kabel til 1,5kvadrat downlight kabel, eller tilsvarende.

Det ser ud til at der er brugt almindelig lampeledning, men det er lidt svært at vurdere. Det gør i hvert fald den nuværende installation ulovlig, såfremt der kun er brugt 0,75kvadrat lampeledning.


Elektronikteknikeren

Hvorfor vil du dog skifte det dejlige halogenlys ud med et dårligere? Det kan da ikke bare være strømforbruget?


Der fås nu ganske fine og lysægte led lyskilder.


Elektronikteknikeren

Halogen pærerne må maks være på 25 watt(står på spottet) og det er bare for lidt. Så vil gerne have lidt mere lysstyrke. 

Har kigget på disse pærer også, som skriver at de kan bruges til elektroniske transformerer

https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-paerer-12v/p/philips-master-expertcolor-12v-gu5-3-led-paere-6-5w

/Jakob

Annonce

Ja, det er fine lyskilder med god gengivelse af det naturlige spektrum.


Elektronikteknikeren

Bryder lige ind.. Skal der bruges specielt ledning? Hva sker der ved at bruge almindelige 3G ledninger 


Mvh. Christian M
 

3G hvad? Altså hvilen størrelse?

Almindelig lampeledning/forlængerledning må ikke bruges i den faste installation.

Men der sker ikke nødvendigvis noget 😁 

Nogle kommer dog galt afsted med det.


Elektronikteknikeren

Mener installationskabel 1,5 kvadrat 3 grenet 


Mvh. Christian M
 

Det er der ikke nødvendigvis noget ulovligt i, men der kan være krav til hvilke temperature kablet skal kunne modstå.

Mener du stykket mellem driver og lampehus?


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 43 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis