Tilslutning af opvaskemaskine - hvad skal jeg købe?

Hej alle :) 

Jeg fandt en Håndværks gruppe på FB og stillede spørgsmål med billeder om hvad jeg skulle bruge til at tilslutte den for at være lidt mere sikker når jeg tager i silvan eller lign, men blev nærmest overfuset om at jeg var totalt uvidende og jeg bare skulle betale for en vvs mand. 

SUK.  Men jeg mener selv dette er en ret let opgave jeg selv kan udføre (har tilsluttet vaskemaskine selv og både bygget og installeret en brusekabine), men lige det her er jeg i tvivl om. Så nu håber jeg på at nogen kan hjælpe mig så jeg kan være forberedt og få købt det rigtige i første besøg - og mest af alt at jeg aldrig skal vaske manuelt op mere! 

Jeg har et meget lille køkken og det eneste sted opvaskemaskinen kan stå er lidt længere væk end der hvor vasken er. Maskinen som ankom idag har derfor for kort vand og afløbs-slange.

Jeg har brug for ca 1.5-2 meter mere i form at forlænger-slanger udover de allerede 1.5 meter den kom med. Er der nogle issues jeg skal være opmærksom på når jeg tilslutter sådanne slanger sammen? Er det altid standard størrelser eller skal jeg måle?

 Der er pt. kun 1 vand-ventil og jeg skal derfor købe sådan et Y-rør til vandhanen så jeg kan tilslutte opvaskemaskinen og vaskemaskinen til samme hane. 

Skal jeg købe sådan en aquastop og skal den så sidde mellem hanen og Y-røret? Ved i om det er et krav at der er sådan een? 

På billedet med den gule klud, tænker jeg at det fjerner jeg og så køber jeg en vinkel-dims som der er på modsatte side, til tilslutning af afløbsslangen. Dette mener jeg ikke bliver et problem.

Hvordan kan jeg vide om jeg skal købe jordstik prop? Min vaskemaskine er tilsluttet uden prop - jeg har ikke tænkt over det indtil Elgiganten 'foreslog' jeg købte sådan een også.

Her er lidt billeder - håber at i vil give mig ret i at der ikke er grund til også at betale 1000 kr til en VVS mand som jeg blev foreslået idag i den gruppe.

TUSINDE TAK. :)







Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej alle :)  Jeg fandt en Håndværks gruppe på FB... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jep... hvis det skal være lovligt og forsvarligt så skal de have en jord , og hvis der ikke er jord , så skal der trækkes en jord frem , det ville nok være bedst hvis der var en elektriker på denne opgave.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Hej! Tak for svar!

Jeg har købt dette i Silvan idag for i alt 526 kr. 

Skal returnere den ene pakke med de der ringe da jeg allerede har een så ender nok omkring de 500 k.

Jeg har pt. tilsluttet de forlænger slanger (vand og afløbsslange), det var ret ligetil.

Jeg er nu ved at forberede afløbsrørets vinkel dims så jeg kan tilslutte afløbsslangen derpå. Er i tvivl om jeg skal fjerne den indre del af den runde sorte cirkel (tætnings-dims)  - det tænker jeg at jeg skal men vil gerne være sikker??

I mellemtiden skal jeg nu til at tilslutte Y-røret så jeg kan tilslutte vandslangerne (opvask og vaskemaskine).

Så jeg mangler faktisk bare at være sikker mht. ventilen til afløbsrøret før jeg tilslutter slangen.

Har også købt sådan et jord-stik adaptor som jeg har tilsluttet til opvaskemaskinen.

Tak for al hjælpen venner  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Brug messing fittings på tryksiden af installationen. Her duer et plastik y ikke.

Det skal være et rigtigt tee.


Elektronikteknikeren

Okay, jeg spurgte dette i Silvan helt direkte om det skulle være andet end plastik og fik at vide at denne i plastik var det jeg skulle bruge.

Jeg tilslutter Y-røret til aftap-hanen alligevel og så må jeg opgradere den med een i messing en anden dag.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

jo, men tænker det er vel en ret høj densitets plastik, og den knækker vel ikke når den er helt ny. Måske efter lang tid kan jeg godt se det kan være problematisk når materialet svækkes, men mon ikke det holder indtil jeg kan skifte ud?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det skal nok holde de næste par dage/uger/måneder. Men det er en dims man skal være lidt over, da de kan blive løse og trætte over tid. Så få lige skiftet den når du har samlet energi oven på første etape 😉


Elektronikteknikeren

haha, tak Jeg er er meget tæt på mål,  men har åbenbart ikke hånd-kraft nok til at skrue den eksisterende fitting af (for at kunne sætte y-røret på) og har ikke værktøjet til at skabe modstand på fittingen. 

Måske med lidt håndsæbe? Hvad gør man

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det lykkedes  

Men mine hånd skal ligge i blød et par dage! 

Tror faktisk at det var dét, nu vil jeg test-køre den for at se om der kommer vand nogle steder, det burde der ikke.

Før og efter

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg tilslutter Y-røret til aftap-hanen alligevel og så må jeg opgradere den med een i messing en anden dag.

Og så kan du samtidig fjerne de øverste to fittings, og købe en 3/4" til 1/2" tilpasning, som du skruer på vandhanen og derefter skruer dit Y på. Husk at købe en vandpumpetang, nu duer i gang, så du ikke ødelægger hænderne   :-) 


fase
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis